۱۴۰۰ اردیبهشت ۲۵, شنبه

اسرائیل ساختمان رسانه های بین المللی درغزه را ویران کرد

 اسرائیل برای جلوگیری از بازتاب جهانی کشتار کور درغزه، ساختمان رسانه های بین المللی را ویران کرد

اخبار روز، شنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ 

برج ۱۳ طبقه‌ای «جلا» که محل استقرار دفتر شبکه الجزیره (به زبان انگلیسی) وخبرگزاری آسوشیتدپرس درنوارغزه بود، عصر شنبه ودرپی حمله هوایی ارتش اسرائیل با اصابت سه موشک منهدم شد.

مدیر خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید از این حمله اسرائیل «بهت‌زده و وحشت‌زده» شده است.

خبرنگاران این دو رسانه می‌گویند تنها چند دقیقه پیش ازهدف قرارگرفتن برج محل استقرارشان ازمحل گریخته وشاهد نابودی آن بودند.

جواد مهدی، مالک برج جلا گفت که یک افسر اطلاعاتی اسرائیل قبل از این که به برج حمله شود به او هشدار ویک ساعت فرصت داده است تا ساختمان تخلیه شود. آقای مهدی می‌گوید ده دقیقه دیگر ازمامور اطلاعاتی اسرائیل وقت خواسته تا خبرنگاران بتوانند تجهیزات خود را جمع کنند، درخواستی که رد شده است.

ارتش اسرائیل می گوید «تجهیزات نظامی حماس» دربرج هدف جنگنده‌های اسرائیلی بوده است. در ادامه بیانیه ارتش آمده است «این ساختمان همچنین دفاتر رسانه‌های غیرنظامی را در خود جای داده و گروه تروریستی حماس در پشت آن پنهان شده و به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرده است».

ارتش اسرائیل می‌گوید پیش ازحمله به غیرنظامیان داخل ساختمان هشدار وبرای ترک برج به آنها وقت کافی داده است.

به گزاش ناظران سیاسی انهدام مرکز مطبوعاتی درغزه برای جلوگیری ازبازتاب جهانی کشتار مردم غزه توس ارتش اسرائیل صورت گرفته است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، ساعتی پس ازفروریختن برج جلا نوشت «امنیت روزنامه نگاران» ازمهمترین وظایف است.

خانم ساکی درتوییتی نوشت ما مستقیماً به اطلاع اسرائیلی‌ها رسانده‌ایم که اطمینان از امنیت وسلامت روزنامه نگاران و رسانه‌های مستقل از اصلی‌ترین مسئولیت‌هاست».

سیزده فلسطینی از جمله ۸ کودک درجریان حملات روز شنبه اسرائیل به نوار غزه کشته شدند

مقام‌های فلسطینی اعلام کردند روز شنبه و در جریان حملات اسرائیل به نوار غزه ۱۳ نفر تا عصر این روز جان خود را از دست دادند. با توجه به ادامه شلیک موشک از غزه به اسرائیل و ادامه بمباران این باریکه، به احتمال زیاد شمار قربانیان در ساعات آینده افزایش می‌یابد.

ده نفر از قربانیان روز شنبه، از جمله هشت کودک، اعضای یک خانواده بودند که خانه‌شان در اردوگاه آوارگان در غرب نوار غزه هدف بمباران قرار گرفت.

از زمان آغاز دور جدید جنگ میان غزه و اسرائیل تا لحظه تنظیم این خبر، ۱۳۹ فلسطینی و ۱۰ اسرائیلی کشته شده‌اند.

راهپیمایی همبستگی با فلسطین در کشورهای مختلف جهان؛ تظاهرات در پاریس به‌رغم ممنوعیت برگزار شد

با وجود ممنوعیت تظاهرات همبستگی با فلسطین درپاریس از سوی وزرات کشور، هزاران نفر عصر شنبه درمرکز پایتخت فرانسه ونیز در دیگر شهرهای این کشور علیه حملات اسرائیل به فلسطینیان در نوار غزه و کرانه باختری راهپیمایی کردند.

ماموران پلیس درپاریس برای پراکندن تظاهرکنندگان به شلیک گاز اشک‌آورواستفاده ازخودروهای آب‌پاش متوسل شدند.

فرمانداری پاریس و وزارت کشور فرانسه پیش‌تر برگزاری تظاهرات حامیان آرمان فلسطین را به‌دلیل «نگرانی ازتکرار حوادث تظاهرات مشابه در سال ۲۰۱۴» ممنوع اعلام کرده بودند.

پس از اعلام این ممنوعیت، سازمان‌های حامی مجوز از دادگاه اداری پاریس درخواست کردند تا این تصمیم را فورا نقض کرده و مجوز صدور راهپیمایی را صادر کند. این درخواست از سوی دادگستری و «به‌دلیل» نگرانی از «به خطر افتادن نظم عمومی» رد شد.

با این حال، حدود ۳۰ حزب و سازمان عمدتا چپ‌گرای رادیکال فرانسه اعلام کردند که گردهمآیی، ساعت سه بعد از ظهر در ورودی ایستگاه متروی بَربس پاریس برگزار می‌شود. جمعیت حمایت از فلسطین استان ایل دو فرانس، حرکت آنتی‌فاشیست پاریس و حومه و حزب نوین ضد سرمایه‌داری (ان‌پ‌آ) از جمله سازمانده‌گان این تظاهرات هستند.

تمام فروشگاه‌های این منطقه در مرکز پاریس از ظهر شنبه و با در پیش گرفتن موازین احتیاطی تعطیل شدند. همزمان اقدامات امنیتی در اطراف کنیسه‌ها و مناطق یهودی‌نشین در پایتخت فرانسه تشدید شد.

دنیل صعدا، سفیر اسرائیل درفرانسه دریک مصاحبه رادیویی گفت: «افرادی که قصد شرکت در راهپیمایی پاریس را دارند حامیان حماس و طرفداران سر بریدن ساموئل پتی هستند.» ساموئل پتی معلم فرانسوی بود که درپاییز سال گذشته توسط یک اسلام‌گرا به قتل رسید.

آن ایدالگو، شهردار سوسیالیست پاریس از ممنوعیت برگزاری تظاهرات استقبال کرده بود.

تظاهرات یوم‌النکبه درشهرهای مختلف جهان

روز جمعه و شنبه تظاهرات مشابه دربریتانیا، بلژیک، ترکیه، استرالیا و بنگلادش برگزار شد. ۱۴ مه ۱۹۴۸ میلادی سالروز تشکیل عینی کشور اسرائیل و پایان قیمومت بریتانیا بر سرزمین فلسطین است. فلسطینی‌ها این روز را یوم‌النکبه (روز نکبت) نام‌گذاری کرده اند. این روز امسال با درگیری‌های مرگ‌بار میان ارتش و پلیس اسرائیل و شهرک‌نشینان یهودی با فلسطینیان کرانه باختری و سازمان‌های نظامی مستقر در نوار غزه همراه شده است.

هزاران نفر روز شنبه در مرکز لندن در تظاهراتی در حمایت از مردم فلسطین از دولت بریتانیا خواستند تا برای متوقف کردن عملیات و حملات نظامی اسرائیل علیه فلسطینیان مداخله کند. تظاهرکنندگان دراین روز در نزدیکی هاید پارک لندن جمع شدند وازآنجا به طرف سفارت اسرائیل درآنسوی پارک حرکت کردند.

درمادرید، پایتخت اسپانیا نیز تظاهرات هزاران نفری مشابهی برگزارشد.

دراستانبول تظاهرکنندگان برای جان‌باختگان فلسطینی درگیری‌های ۶ روز گذشته تشییع جنازه نمادین برگزار کرده و از ارتش ترکیه خواستند برای حمایت از مسلمانان به غزه برود.

دربروکسل پایتخت بلژیک صدها نفر دربرابر سفارت اسرائیل تجمع آرام و مسالمت‌آمیز برگزار کردند.

درسیدنی هزاران نفر همزمان با روز نکبت وبرای همبستگی با مردم فلسطین وقربانیان دور اخیر جنگ راهپیمایی کردند.

دور اخیر بحران میان اسرائیل وفلسطینی‌ها ازحدود یک ماه پیش ودرپی احتمال اخراج ساکنان عرب منطقه شیخ جراح بیت‌المقدس (اورشلیم) و راهپیمای یهودیان ارتدوکس افراطی علیه اعراب در این شهر مقدس آغاز شد. جنبش حماس و جهاد اسلامی از دوشنبه هفته گذشته وبرای «حمایت ازفلطسینیان تحت ستم کرانه باختری وبیت‌المقدس» شلیک موشک به اسرائیل را آغاز کردند.

لينک کوتاه https://akhbar-rooz.com/?p=113407  

هیچ نظری موجود نیست: