۱۴۰۰ خرداد ۱, شنبه

تشکیل دو دولت مستقل اسرائیل و فلسطین تنها راه‌حل بحران خاورمیانه

بایدن: تنها راه‌حل بحران خاورمیانه، راه‌حل تشکیل دو دولت است

رئیس جمهوری آمریکا برآن است تا با بهره‌‌گرفتن از آتش‌بس جاری در راستای حل مناقشه بین اسرائیل وفلسطینیان تلاش کند. جو بایدن برپایان قهر وخشونت درخاورمیانه تاکید ورزید. او راه‌حل را تشکیل دو دولت مستقل می‌داند.

جو بایدن درسخنرانی خود پیرامون اوضاع خاورمیانه از راه‌حل تشکیل دو دولت مستقل اسرائیلی و فلسطینی به‌مثابه یگانه راه‌حل پایدار و درازمدت بحران خاورمیانه سخن گفته است. او گفته است: «این تنها راه‌حل است، یگانه راه‌حل این بحران

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفته است که آتش‌بس موجود بین اسرائیل و فلسطینیان زمینه را برای فعالیت در راستای ایجاد دو دولت مستقل فراهم می‌سازد. او گفته است "دعا" می‌کند که این آتش‌بس پایدار بماند.

سایت "اشپیگل‌آنلاین" در گزارشی که درهمین ارتباط منتشر کرده، نوشته است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگوی تلفنی خود با بایدن، به او اطمینان خاطر داده که اسرائیل تلاش خود را برای استمرار آتش‌بس به کار خواهد بست.

جو بایدن گروه حماس را یک سازمان تروریستی ارزیابی کرده است. رئیس جمهوری آمریکا درعین حال گفته است که او به‌رغم آن، برای بازسازی غزه تلاش خواهد کرد.

بایدن گفته است که آمریکا برای بازسازی غزه "کمک  مالی قابل ملاحظه‌ای" پیش‌بینی کرده است. او تاکید کرده است که پرداخت این کمک مالی در هماهنگی با تشکیلات خودگردان فلسطینی صورت می‌گیرد و آمریکا اجازه نخواهد داد این پول صرف تجهیز تسلیحاتی حماس گردد.

باید یادآور شد که دور جدید رویارویی نظامی بین اسرائیل وحماس روز دوشنبه ۱۰مه آغاز شد ودرسایه میانجیگری مصر، پس از ۱۱ روز با توافق بر سر آتش‌بس خاتمه یافت.

درهمین زمینه:

آتش‌بس در غزه؛ پایان ۱۱ روز جنگ

توافق حماس و اسراییل بر سر آتش‌بس با میانجی‌گری مصر؛ دبیرکل سازمان ملل با ابراز خشنودی از پایان خشونت از طرفین خواست به توافق پایبند بمانند. بایدن نیز ابراز امیدواری کرد که فرصتی برای صلح پایدار در خاورمیانه فراهم شود.

هشدارهای جهانی درباره خوش‌بینی نسبت به تداوم آتش‌بس در غزه

ساعاتی پس از توافق بر سر آتش‌بس، درگیری‌های جدیدی بین فلسطینیان و پلیس اسرائیل در شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) روی داده است. حماس و جهاد اسلامی از پیروزی سخن می‌گویند و نتانیاهو از سیاست جدید در قبال حملات موشکی به اسرائیل.  

تاریخ 22.05.2021 ، لینک کوتاه شده https://p.dw.com/p/3tnrH

*-لفته روستایی است درجنوب اورشلیم که ساکنین عرب ـ فلسطینی آن در روند تاسیس دولت اسراییل (۱۹۴۸) ناگزیر به ترک آن شدند. یهودیان نیز همچون اعراب، با اتکاء به نشانه‌​های تاریخی و مذهبی، این منطقه را حق خود می‌دانند. به نظر می رسد این درگیری در آینده نزدیک حل نخواهد شد. 

هیچ نظری موجود نیست: