۱۴۰۰ آبان ۸, شنبه

نشست گروه20 بمدت 2روز در رم ایتالیا جریان دارد

روزاول 30 اکتوبر : 1-اجلاس گروه ۲۰؛ تغییرات اقلیمی و کووید دو موضوع اصلی درمذاکرات رهبران

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، اجلاس گروه ۲۰ را در رم با درخواست برای انجام اقدامات چند جانبه به عنوان تنها راه حل مشکلاتی که جهان با آن مواجه است، افتتاح کرد.

انتظار می‌رود که دو مسئله تغییرات اقلیمی و مقابله با کووید در صدر دستور کار رهبران اقتصاد‌های بزرگ جهان قرار داشته باشد.

این بزرگترین نشست رودرروی رهبران جهان از زمان شروع همه‌گیری کووید است.

شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین رهبران چین و روسیه به صورت مجازی در این نشست شرکت کرده‌اند.

همزمان سازمان ملل متحد ضمن هشدار درباره وضعیت افغانستان از سران بیست قدرت اقتصادی جهان خواسته که جلوی بحران گرسنگی در این کشور را بگیرند.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه می‌گوید که نیازمندی‌های افغانستان رو به افزایش است.

این درحالی است که طالبان هم خواستار عملی شدن تعهد مالی گروه ۲۰ نسبت افغانستان شده است.

نشست رهبران گروه ۲۰ در حالی برگزار شده که فعالان محیط زیست به شکلی فزاینده هشدار داده‌اند که در صورت انجام نشدن اقدامات فوری برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، آینده جهان در خطر است.

تخمین زده می‌شود که کشورهای عضو گروه ۲۰ عامل انتشار ۸۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای در جهان باشند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در سخنانی پیش از آغاز این اجلاس دو روزه گفت که اقدام نکردن باعث عقب‌نشینی "تمدن ما" شده و "نسل‌های آینده با نوعی زندگی مواجه می‌شوند که بسیار کمتر از زندگی ما قابل قبول است."

با این حال آقای جانسون اذعان کرد که نه اجلاس گروه ۲۰ و نه نشست تغییرات اقلیمی گلاسگو که از دوشنبه آغاز می شود، گرمایش زمین را متوقف نخواهد کرد.

به گفته نخست وزیر بریتانیا "بیشترین کاری که می‌توان انجام داد، کند کردن روند این افزایش است."

 به گزارش خبرگزاری رویترز، پیش نویس بیانیه‌ نشست گروه ۲۰ از وعده رهبران این گروه برای تلاش در جهت محدود کردن افزایش دما به ۱.۵ درجه سانتی گراد حمایت می‌کند، اما در عین حال هیچ توافق قانونی الزام آوری صورت نخواهد گرفت.

به گزارش رویترز، این پیش نویس همچنین متعهد شده که "اقداماتی مشخص" برای جلوگیری از قطع غیرقانونی درختان، استخراج معادن و تجارت حیات وحش اتخاذ شود.

انتظار می‌رود که نخست وزیر بریتانیا در طول این اجلاس به نابرابری واکسیناسیون در کشورها هم اشاره کند و به رهبران بگوید که "تسریع در بهبود اوضاع، بستگی به این دارد که چقدر سریع بتوانیم بر کووید غلبه کنیم." و اولین اولویت در زمینه "توزیع سریع، عادلانه و جهانی واکسن‌ها " است.

بیش از ۶ میلیارد واکسن کووید در سراسر جهان توزیع شده، با این حال روز گذشته بیش از ۱۶۰ رهبر سابق و شخصیت جهانی در نامه‌ای به ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا که میزبانی گروه ۲۰ را برعهده دارد، خواستار آن شدند که کشورهای ثروتمند مازاد واکسن خود را فورا به کشورهای در حال توسعه ارسال کنند. آن‌ها همچنین در این نامه گفتند که تنها ۲ درصد از مردم کشورهای کم درآمد واکسینه شده‌اند.

https://www.bbc.com/persian/world-59101351

--------------------روز اول 30 اکتوبر: 2-اجلاس گروه۲۰؛ سازمان ملل وطالبان خواستار

توجه رهبران جهان به بحران گرسنگی درافغانستان شدند

همزمان با برگزاری اجلاس گروه ۲۰، سازمان ملل متحد ضمن هشدار درباره وضعیت افغانستان از سران بیست قدرت اقتصادی جهان خواست که جلوی بحران گرسنگی دراین کشور را بگیرند. طالبان نیز ازهمکاری صحبت می‌کند، وازجامعه جهانی خواسته که به تعهدات خود درمورد افغانستان عمل کند.

معاون دبیرکل سازمان ملل درامور بشردوستانه جمعه گفت شمار افراد درمعرض گرسنگی درافغانستان به خاطر شرایط سخت زمستان از ۴ میلیون به ۱۲ میلیون درحال افزایش است.

رهبران گروه ۲۰ علاوه بر مسائیل عمده دیگر جهانی، با چالش مهم مقابله با بحران انسانی درافغانستان مواجه اند.

داوود قاریزاده، خبرنگار بی‌بی‌سی که برای پوشش اجلاس گروه ۲۰ به رم، محل برگزاری این اجلاس رفته است، می‌گوید: رهبران جهان در مورد افغانستان سه نگرانی عمده دارند؛ بازگشت و فعال شدن گروه‌های تروریستی در افغانستان مانند القاعده و داعش. سوق یافتن طالبان به سمت مواد مخدر وبحران انسانی که ممکن است باعث ایجاد مسایل دیگر از جمله بحران پناهجویان شود.

بیشتر کشورهای گروه ۲۰ در دو دهه اخیر حضور پررنگی در افغانستان داشتند، حالا این کشورها، بیست سال بعد، با وضعی مشابه‌ای روبرو شدند، پیامدهای انسانی هم بسیاری را نگران کرده است.

دو و نیم ماه از روی کار آمدن طالبان گذشته و هیچ کشوری دولت این گروه برافغانستان را تاکنون به رسمیت نشناخته است.

گزارشگر بی‌بی‌سی در رم می‌گوید افغانستان یکی از موضوع‌های صحبت میان رهبران جهان در دیدارهای دوجانبه درحاشیه این اجلاس نیز است.

نگرانی کشورهای همسایه افغانستان که دراین اجلاس حضور هم ندارند، جدی است ورهبران دوکشور چین و روسیه، که از طریق مجازی دراین اجلاس شرکت کردند از آنچه درافغانستان می‌گذرد بارها ابراز نگرانی کرده‌اند.

درهمین حال، سهیل شاهین، نماینده معرفی شده طالبان به سازمان ملل در سری توییت‌هایی خواستار "پرداخت" کمک یک میلیارد یورویی گروه ۲۰ به افغانستان شده است.

او نوشته که "برای اینکه زمستان نزدیک است، بنابراین نیاز فوری جامعه بین المللی به پرداخت فوری بسته کمکی یک میلیارد یورویی (حدود ۱.۲ میلیارد دلاری) است که اخیرا درنشست مجازی گروه ۲۰ برای افغانستان به فقرا وآسیب‌پذیرها وعده داده شد."

او افزوده که طالبان آماده همکاری کامل ازطریق نهادهای بین المللی وسازمان‌های غیردولتی فعال درمحل است.

آقای شاهین بار دیگر برآزادسازی حدود ۱۰ میلیارد دلار دارایی ارزی افغانستان وازسرگیری کمک‌های توسعه‌ای وپروژه‌هایی شده که درکنفرانس کمک به افغانستان در ژنو ۲۰۲۰ تعهد شده بود.

دراوایل هفته نیز، برنامه جهانی غذایی سازمان ملل (WFP) هشدار داد که درصورت عدم اقدام فوری، میلیون‌ها شهروند افغانستان در زمستان پیشرو با گرسنگی روبرو خواهند شد. همزمان، نهاد حمایت ازکودکان نیز می‌گوید کودکان از گرسنگی درکابل می‌میرند، به دلیل بحران غذایی "بی‌سابقه" تقریبا ۱۴ میلیون کودک افغان گرسنگی می‌کشند.

اگرچه تاکنون نشانه ای از تغییر موضع رهبران جهان نسبت به طالبان دیده نشده است.

بی.بی.سی 30 اکتوبر 2021

https://www.bbc.com/persian/afghanistan-59102994

هیچ نظری موجود نیست: