۱۴۰۰ مهر ۲۴, شنبه

مناقشه‌ها وتغییرات اقلیمی عوامل اصلی تشدید گرسنگی درجهان

دویچه وله 14.10.2021 : برپایه تازه‌ترین شاخص گرسنگی درجهان بیش از۸۰۰ میلیون نفر دچار گرسنگی هستند و۴۱ میلیون نفر درآستانه قحطی قرار دارند. سازمان کمک به گرسنگان جهان می‌گوید هدف جامعه جهانی برای ریشه‌کنی گرسنگی تا ۲۰۳۰ دست‌یافتنی نیست.

مطابق ارزیابی سازمان آلمانی "کمک به گرسنگان جهان" مبارزه جهانی علیه گرسنگی بسیار کند پیش می‌رود وچشم‌انداز آینده این مبارزه چندان روشن نیست.

برپایه تازه‌ترین گزارش این سازمان که پنج‌شنبه ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) منتشر شد حدود ۸۱۱ میلیون نفر درجهان از کمبود مواد غذایی وگرسنگی رنج می‌برند وقحطی کامل ۴۱ میلیون نفر را تهدید می‌کند.

این سازمان امدادی می‌گوید تلاش برای دست‌یابی به هدف‌گذاری سازمان ملل متحد برای ریشه‌کن کردن گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ به شکل "دراماتیکی" از مسیر خود منحرف شده است.

درگزارش سال گذشته سازمان کمک به گرسنگان شمار افرادی که درسال ۲۰۱۹ ازدسترسی به غذای کافی محروم بوده‌اند ۶۹۰ میلیون نفر اعلام شده بود.

تهدید دستاوردهای سالیان گذشته

ارزیابی‌های جدید حاکی است پیشرفت درمبارزه با گرسنگی که درسال‌های اخیر کند شده بود اکنون رو به رکود گذاشته و درمناطقی پس‌رفت هم داشته است.

درگزارش‌های سال‌های اخیر سازمان کمک به گرسنگان تغییرات اقلیمی وادامه درگیری‌ها و مناقشه‌های منطقه‌ای مهم‌ترین عوامل کندی روند مقابله با این معضل عنوان می‌شد که در دو سال اخیر پاندمی کرونا نیز به آنها افزوده شده است.

این معضلات دستاوردهای سال‌های گذشته در زمینه مبارزه با گرسنگی را تهدید می‌کند وبه خصوص مردم فقیر و ضعیف بیش از دیگران درمعرض آسیب‌های ناشی از تغییرات آب وهوایی هستند درحالی که درپدید آمدن آن کمترین سهم را دارند.

فقر وگرسنگی، ازسومالی تا یمن

درگزارش سال ۲۰۲۱ سازمان کمک به گرسنگان جهان وضعیت سومالی "به شدت پرمخاطره" واوضاع کشورهای جمهوری مرکزی آفریقا، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، ماداگاسکار ویمن "بسیار جدی" توصیف شده است.

بنابراین گزارش دست‌کم ۴۷ کشور جهان قادر نخواهند بود تا سال ۲۰۳۰ به سطح پائینی ازگرسنگی درمیان اکثریت جمعیت خود دست پیدا کنند.

این گزارش براساس بررسی وضعیت تغذیه در۱۲۸ کشور مختلف تنظیم شده ودرآن تاکید می‌شود که برای بهبود وضعیت به راه‌حل‌های سیاسی مناسب برای مناقشه‌ها و تقویت حق دسترسی به مواد غذایی ضرورت دارد.

سازمان کمک به گرسنگان جهان همچنین خواستار اعمال هدفمند تحریم علیه کسانی شده که درمناقشه‌ها ازگرسنگی به عنوان ابزار جنگی سوءاستفاده می‌کنند.

این سازمان مستقل وغیردولتی سال ۱۹۶۲ درآلمان پایه‌گذاری شد وازآن زمان تا کنون ریاست افتخاری آن را روسای جمهوری این کشور برعهده داشته‌اند.  

لینک کوتاه شده https://p.dw.com/p/41grM 

هیچ نظری موجود نیست: