۱۴۰۱ خرداد ۲۵, چهارشنبه

کانادا همسایه زمینی اتحادیه اروپا شد

پایان «جنگ ویسکی» و۴۹ سال اختلاف مرزی؛ کانادا همسایه زمینی اتحادیه اروپا شد 

نگارش از یورونیوز فارسی  ، به روز شده در ۱۵/۰۶/۲۰۲۲۱۲:۴۵    

کانادا و دانمارک سرانجام روز سه‌شنبه به پنج دهه جنگ میان دو کشور که با برافراشتن پرچم‌ها و به جا گذاشتن چندین بطری ویسکی و اِشناپس در جزیره‌ دور افتاده و خالی از سکنه واقع در قطب شمال ادامه داشت، پایان دادند.

وزرای خارجه کانادا و دانمارک طی مراسمی رسمی در اُتاوا توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن جزیره هانس که درشمال غربی گرینلند قرار دارد، میان دو کشور تقسیم می‌شود؛ مصالحه‌ای که موجب شد تا کانادا صاحب نخستین مرز زمینی با اروپا شود.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا و یپه کوفو همتای دانمارکی او پس از امضای این توافق‌نامه درحالی که دو بطری ویسکی و اشناپس به یکدیگر هدیه می‌دادند، به شوخی گفتند که ازاین پس کانادا می‌تواند درخواست عضویت خود را دراتحادیه اروپا ارائه کند.  

 جزیره هانس با مساحت ۱.۳ کیلومتر مربعی بین جزیره الزمیر (Ellesmere)، سومین جزیره بزرگ واقع درقلمرو کانادا و جزیره خودگردان گرینلند که همچنان بخشی ازپادشاهی دانمارک محسوب می‌شود، قراردارد. کانادا ودانمارک ازسال۱۹۷۳ که مرز دریایی دوکشور ترسیم شد، برسر مالکیت این جزیره دچار اختلاف نظر شدند.  

دانمارکی‌ها وکانادایی‌ها طی ۴۹ سال گذشته به نوبت با بالگرد به این جزیره رفته‌اند تا ادعای مالکیت خود را با کاشتن پرچم وبه جا گذاشتن یک بطری ویسکی یا اشناپس برای طرف مقابل، به نمایش بگذارند؛ تحرکاتی که به «جنگ ویسکی» شهرت یافت ومنجر به اعتراض‌های دیپلماتیک وبه راه افتادن کارزارهای آنلاین علیه طرف مقابل شد وحتی دریکی ازموارد، کانادا طرح تحریم شیرینی‌های دانمارکی ازسوی مردم این کشور را مطرح کرد.

جزیره هانس فعلا پوشیده ازبرف وغیرقابل سکونت است اما برخی معتقدند که درپی ادامه تغییرات اقلیمی وگرم شدن کره زمین درنزدیکی قطب شمال امکان بهره‌برداری ازمنابع بکرآن ونیز پتانسیل ماهیگیری درآب‌های اطراف آن افزایش خواهد یافت. با این حال، مایکل بایرز، کارشناس قطب شمال، همچنان تاکید دارد که این جزیره چنان دورافتاده است که هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی درآن سودمند نیست.

https://per.euronews.com/2022/06/15/canada-denmark-end-whiskey-war-arctic

هیچ نظری موجود نیست: