۱۴۰۱ آبان ۲۷, جمعه

تلاش دیگری از3تشکل ترکمنصحرایی درراه پاسخ بضرورتی گریزناپذیر

همبستگی واتحاد عمل، ضرورتی اجتناب ناپذیر

خیزش نوین مردمان ایران که با اعتراضات شجاعانه زنان وجوانان شروع شد؛ درادامه به یک جنبش تاریخی فرارویید وبرخلاف خیزش سالهای گذشته؛ محدود ومعطوف به مطالبات مشخص ومقطعی نمی باشد. این جنبش توانست با شعار« زن ـ زندگی ـ آزادی»؛ تبعیض ها و محرومیت های بی حد ومرز برعلیه زنان، اتنیک ها، جوانان و دیگر اقشار و طبقات اجتماعی را برجسته کند. صدای نفرت از حبس؛ شکنجه واعدام را که با قاموس نظام جمهوری اسلامی عجین شده طنین انداز خیابانهای ایران کند. آزادی ازاستبداد دینی را با نفی و سقوط  نظام جمهوری اسلامی پیوند دهد ودرخلاصه کلام این جنبش توانست انگشت بر دردهای انباشته شده در دل جامعه نهاده ودرمیان آنان همبستگی بی نظیری را به ارمغان آورد.

 

عرصه همبستگی تنها به داخل کشور محدود نشده؛ بلکه دراکثر کشورهای جهان، هزاران ایرانی فارغ ازتعلقات گروهی و اتنیکی شان درحمایت تو از جنبش داخل کشور ندای آزادیخواهی خود را به جهانیان رساندند وبسیاری ازدولت ها ونهادهای جهانی را به حمایت مردمان ایران فرا خواندند که بنوبه خود تاثیرو نتیجه قابل توجه(ای) داشته وبی شک باگسترش و فراگیری جنبش؛ نقش ایرانیان خارج کشوردرتعیین توازن نیرو و سرنوشت جنبش از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود.

 

اما جمهوری اسلامی به شیوه سابق و بنا به خصلت و ماهیت خود دست به کشتار انسانهای معترض وبی دفاع ، بویژه در مناطق ملی وپیرامونی کشور در بلوچستان وکردستان آنها را به رگبار گلوله می بندد.

< درترکمنصحرا عده ای بنام "یاش اولی" (معتمدین) مردم را به سکوت و آرامش وعدم حمایت از خیزش مردمی دعوت می کنند وعملا نقش پیام رسان نیروهای امنیتی نظام را بازی می کنند که هیچ  سنخیتی با مرام و سنت یاش اولیگری ترکمن ندارد. خانواده دانشجوی معترض ترکمن ـ نوید بادپا که در زیر شکنجه جان باخته است تهدید جانی وبه سکوت وادار می شود وهم اکنون براساس برخی اخبار موجود بسیاری از فعالان مدنی وسیاسی ترکمن صحرا مورد بازداشت وحبس قرار گرفته اند.

فعالان آزادیخواه ترکمنصحرا

شما به خوبی میدانید منطقه ما از نقطه نظر ژئو پلتیکی ویژه گی های خاص خودرا دارد وقابل مقایسه با دیگر نواحی پیرامونی ایران نمی باشد. امما نباید تردید نمود که گستره ی این جنبش بدنبال تعمیق آن ترکمنصحرا را نیز دیر یا زود فرا خواهد گرفت. بی دلیل نیست که نیروهای امنیتی رژیم فراخوانی ازهم اکنون به امضای به اصطلاح "یاش اولی" های ترکمن (که تعدادی به عنوان مامورین دون پایه وچند نفری هم شاید به اجبار امضا زده اند) برای عدم مشارکت دراین قیام مردمی می دهند. آنها بخوبی میدانند که ترکمنصحرا نیز به درازای عمر این استبداد مذهبی ودینی در رنج و عذاب بوده و راه نجات را درهمراهی با جنبش آزادیخواهانه مردمان ایران جستجو می کند. وبدنبال فرصتی است تا بار دیگر همگام باهموطنان ایرانی خشم و فریاد خود را برعلیه استبداد سردهد. اما تا آن زمان وظیفه فعالین مدنی و سیاسی ترکمن است که ندای حق طلبانه مردم خود باشند واین امر مهم، از همه اتحاد عمل و همبستگی می طلبد.

 تا کنون برخی از  فعالین  ترکمن این موضوع مطرح کردند ما نیز علاوه بر تایید نظرات ارائه شده تا کنونی، دست همکاری و همبستگی خود را به سوی همه فعالین مدنی و سیاسی ترکمن دراز نموده و دراین راه از هرگونه تبادل نظر، پیشنهاد و ابتکار عمل به گرمی استقبال می کنیم.

 

سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمن صحرا

شورای همبستگی ترکمن صحرا

سازمان فرهنگی وسیاسی تورکمن صحرا

  27آبان 1401 – 18نوامبر 2022  

هیچ نظری موجود نیست: