۱۴۰۱ بهمن ۹, یکشنبه

بیانیه برای محکوم کردن حمله مسلحانه بسفارت.ج آزربایجان

 بیانیه کانون فرهنگی- سیاسی خلق تورکمن  محکومیت اقدام تروریستی درسفارت جمهوری آذربایجان!

درششم بهمن ماه سفارت جمهوری آذربایجان درتهران مورد حمله مسلحانه یک فرد وظاهرا “با انگیزه شخصی” قرار گرفت. دراین حمله بدون آنکه کسی از بین کارکنان ایرانی سفارت آسیبی ببیند، رئیس حراست سفارت از آذربایجان کشته شده و دو نفر ازکارمندان آن نیز به شدت مجروح گردیدند. این عمل تروریستی به دنبال براه افتادن کمپین های هدایت شده توسط نیروهای امنیتی رژیم اسلامی درماه های اخیر علیه جمهوری آذربایجان به وقوع پیوسته است.

جمهوری اسلامی درطول عمر نکبت بار خود از بزرگترین ناقضان قوانین بین المللی وعرف دیپلماتیک و مناسبات حقوقی بین کشورها بوده و سابقه طولانی از حمله و تسخیر سفارتخانه های خارجی تا گروگان گیری کارمندان سفارتها، چون سفارت آمریکا و حمله به سفارتخانه های انگلستان و فرانسه تا حمله به سفارت عربستان سعودی و امارات و…. را در کارنامه خود دارد. اما، اینبار واکنش های مجامع حقوقی بین المللی و بویژه جمهوری آذربایجان و ترکیه به این عمل تروریستی، شدید و سریع بوده که خود حکایت از محاسبه غلط نیروهای امنیتی رژیم تروریستی ایران دارد. حیدر علی اف رئیس جمهور آذربایجان در اقدامی فوری طی بیانیه ای این “اقدام تروریستی به نمایندگی های دیپلماتیک” را “غیرقابل قبول” دانسته و خواستار بررسی سریع این “اقدام ومجازات تروریست ها” گردید. وزارت امور خارجه این جمهوری نیز در عین فرا خواندن سفیر جمهوری اسلامی “عباس موسوی” به این وزارتخانه برای ابلاغ محکومیت این عمل تروریستی به وی اعلام داشت که “باکو به زودی کارکنان سفارت خود را از تهران خارج میکند”.

 واکنش کشور تورکیه نیز همانند واکنش خود جمهوری آذربایجان شدید بوده و اردوغان این حمله را “اقدامی شنیع” خوانده و اعلام داشت که “تورکیه همواره در کنار کشور دوست و برادر آذربایجان قرار دارد”. چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در پیامی در توییتر بیان داشت که “جمهوری آذربایجان هرگز تنها نیست”. این بیانات در محافل سیاسی بدین معنا تفسیر و تعبیر گردیده که تورکیه با داشتن دومین ارتش بزرگ در میان اعضای پیمان ناتو در صورت هرگونه اقدام خصمانه رژیم ایران علیه جمهوری آذربایجان در کنار آن خواهد بود!

مسلما این عمل تروریستی رژیم دینی ایران اولین و یا آخرین اقدام آن علیه این جمهوری همسایه نخواهد بود. زیرا، این عمل تروریستی ادامه زنجیره ای از اقدامات خصمانه رژیم ایران، از آموزش تروریستی بنیادگرایان دینی شیعه از آذربایجان در ایران واعزام آنها جهت حملات تروریستی و خرابکارانه به آذربایجان است که چندین بار این تیم های تروریستی توسط نیروهای امنیتی آذربایجان شناسایی و عملیات آنها خنثی شده است.، یا ایجاد چهار لابراتوار تولید انواع مواد مخدر در بخش ایرانی آذربایجان برای صدور و به اعتیاد کشانیدن جوانان جمهوری آذربایجان و بنا به افشاگری سایت “ویکی لیکس” جهت صدور فله ای مواد مخدر به اروپا از طریق کریدور آذربایجان، کمک تسلیحاتی وسیاسی وامنیتی به ارمنستان چه در زمان صلح و چه درجنگ آن با آذربایجان درقره باغ و…. است.

رژیم دینی ایران، درمانده از رویارویی با خیزش انقلابی در داخل و با ناتوانی مطلق از حل معضلات عدیده جامعه و وامانده در خارج با انزوا و تحریم های بیسابقه بین المللی برای برون رفت از این همه بحران فلج کننده خود آفریده در پی جنگی محدود و “کنترل شده” با یکی از کشورهای همسایه ایران بویژه با آذربایجان و یا افغانستان طالبان است. زیرا، رژیم بیگانه با راهکار های تعقلی و علمی و انسانی برای حل معضلات جامعه، تلاش دارد به عنوان آخرین حربه خود برای بقا با توسل به جنگ از یکسو، افکار عمومی را ازمخالفت و مبارزه با خود منحرف وازسوی دیگر با صدور بحران به خارج ازکشور، جوانان کشور را که خواسته همگانی آنها درخیزش انقلابی جاری درشعار “جمهوری اسلامی نمیخواهیم، نمیخواهیم” متجلی شده است به مسلخ گاه جنگ بکشاند.

کانون فرهنگی- سیاسی تورکمن این حمله تروریستی زبونانه به سفارت جمهوری آذربایجان که در عرف و قانون بین المللی جزو خاک این جمهوری محسوب میگردد را قویا محکوم میکند. ما ضمن اعلام همبستگی با تمامی تورک زبانهای مورد تبعیض و هجوم رژیم اسلامی ایران در داخل و خارج از کشور و اعلام حمایت از تمامی آنها به سربازان وظیفه و افسران تورکمن در حال خدمت در نیروهای نظامی و انتظامی رژیم توصیه میکنیم که درصورت گذار رژیم از تشنج آفرینی دایمی خود با همسایگان  و بویژه با دولت های تورک زبان غیر متخاصم که همیشه  خواهان روابط مسالمت آمیز با ایران بوده اند به رویارویی نظامی و یا در صورت به کارگیری آنها در سرکوب جنبش اعتراضی برحق هر یک از ملتها و اقوام تشکیل دهنده کشور، از آن سرباز زده و با ترک خدمت به میان ملت و صحرای خود بازگردند. صحرا و ملتی که فرزندان شرافتمند و تداوم دهندگان نسل خود و تعیین کنندگان سرنوشت ملی خویش در آینده را در آغوش خود خواهد فشرد!

کانون فرهنگی- سیاسی خلق تورکمن

۱۴۰۱.۱۱.۰۷- لینک بیانیه   https://www.kanunturkmen.com/?p=3311   

هیچ نظری موجود نیست: