۱۴۰۲ خرداد ۱۲, جمعه

اعتراض امام جماعت زاهدان به وابستگی روحانیون به حکومت

مولوی عبدالحمید اعترافات رئیس سابق اوین را «تکان‌دهنده» خواند؛ اعتراض به وابستگی روحانیون به حکومت

مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران، با اشاره به «اعترافات» رئیس پیشین زندان اوین از روحانیون درایران خواست که به حکومت وابسته نباشند ودربرابراقدامات جمهوری اسلامی سکوت نکنند.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز جمعه، ۱۲خرداد، درسخنرانی هفتگی خود درمراسم مذهبی «نمازجمعه» زاهدان گفت: «آنچه مهم است این است که علمای جهان اسلام، علمای کشور ما، ایران، درتمام جریان‌ها مستقل باشند. علما حکومتی نشوند، دولتی نشوند، ملاهای مستقل باشند، صاحب نظر باشند ودولت‌ها را امر به معروف و نهی از منکر کنند

او خطاب به حکومت افزود: «علما را وابسته نکنید، به علما حقوق ندهید

این روحانی پرنفوذ سنی‌های ایران گفت که ازاوایل انقلاب، درمجامع مختلف هشدارداده که «نباید مساجد وحوزه‌های علمیه از دولت حقوق بگیرند، نباید در بودجه مملکت، رقمی برای حوزه‌های علمیه ومدارس دینی تعریف بشود

تعیین بودجه‌های هنگفت برای حوزه‌های علمیه ومساجد درایران درحالی است که اعتراضات صنفی کارگران ومعلمان در ایران درسال‌های اخیرشدیدا افزایش یافته وآنان نسبت به وضعیت معیشتی خود وعدم پرداخت یا افزایش حقوق‌شان شکایت دارند.

مولوی عبدالحمید گفت که وقتی حکومت به روحانیون حقوق بدهد، آنان را به خود وابسته می‌کند و«دهان [روحانیون] بسته می‌شود».

درحالی که درماه‌های اخیر چهره‌های اصلی حوزه‌های علمیه ایران به‌ویژه حوزه علمیه قم علیه سرکوب‌های شدید حکومت انتقاد یا اعتراضی نکرده‌اند، امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: «چرا امروز سکوت می‌شود؟

اشاره به سخنان رئیس وقت زندان اوین در زمان اعدام‌های ۶۷

مولوی عبدالحمید همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش به سخنان اخیر حسین مرتضوی زنجانی رئیس وقت زندان اوین در زمان اجرای اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ اشاره کرد.

درروزهای اخیر مرتضوی زنجانی که از روحانیون ومقام‌های پیشین قوه قضاییه بوده، درسلسله جلساتی که دریک اتاق کلاب‌هاوس برگزارشد حضوریافته وضمن بازگو کردن خاطراتی ازدوران فعالیتش درزندان‌های جمهوری اسلامی، به پرسش‌های حاضران پاسخ داد.

رئیس وقت زندان اوین گفت که درتابستان۶۷، ابراهیم رئیسی به دفتر او رفت وگفت: «ما امروز رفتیم وحکمی را ازامام گرفتیم برای مجموعه اعدام زندانی‌ها

تایید نقش ابراهیم رئیسی دراین اعدام‌ها درحالی است که ابراهیم رئیسی، در اولین نشست خبری خود پس ازاعلام پیروزی درانتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰، درپاسخ به پرسشی درباره نقش خود دراعدام‌های سیاسی سال ۶۷ گفت که باید دراین زمینه «مورد تشویق و قدردانی» قرار بگیرد.

مولوی عبدالحمید گفت که پیشتر درباره اعدام‌های ۶۷ شنیده بود اما نه با این جزئیات، و اکنون با شنیدن اظهارات مرتضوی «تکان خورده» است.

او تاکید کرد که «چند هزار» زندانی سیاسی در آن زمان «اعدام دسته‌جمعی» شدند.

مولوی عبدالحمید همچنین این بخش از اظهارات مرتضوی زنجانی را یادآور شد که درجریان این اعدام‌ها به زندانیان دختر محکوم به اعدام «تجاوز» شده بود.

رئیس پیشین زندان اوین با تایید تجاوز جنسی به زندانیان سیاسی دختر محکوم به اعدام گفته است: «برخی از قضات شرع معتقد بودند اینها نباید دختر از دنیا بروند. این یک واقعیتی است و در برخی جاها عمل می‌شد. و این یعنی یک ظلم مضاعف برای انسانی که هم می‌خواهد جانش را فدا کند و هم در دقیقه نود...» 

توئیت ها

امروز ۱۲خرداد ۱۴۰۲ مولانا عبدالحمید: «علما دین نباید حکومتی باشند باید در کنار مردم باشند حقائق را بگویند بی طرف و مستقل باشند علما نباید وابسته باشند»

مولوی عبدالحمید : چه کسی فکر می‌کرد درنظام علما تجاوز جنسی صورت گیرد

تجاوز جنسی به دختران و زنان همواره، از جمله در جریان سرکوب اعتراضات سراسری اخیر، از جمله اخباری بوده که از زندان‌های جمهوری اسلامی به بیرون درز کرده و مولوی عبدالحمید پیشتر به این رفتار جمهوری اسلامی اعتراض کرده است.

همچنین تجاوز یک سرهنگ به یک دختر بلوچ موجی از اعتراضات را درسال گذشته در سیستان و بلوچستان به راه انداخت که با سرکوب مرگبار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مواجه شد.%

منبع : رادیو فردا ، ۱۲/خرداد/۱۴۰۲ – دوم ژوئن 2023 

هیچ نظری موجود نیست: