۱۳۸۸ فروردین ۱۱, سه‌شنبه

انتقاد از برخوردهای خشن

كانون دفاع ازحقوق اقلیت‌ها، طی بیانیه ای باعنوان "عیدی بنیادگرایان با اعراب ایرانی" که به تاریخ 31 مارس انتشار داده، از برخوردهای خشن اصول گریان حاکم انتقاد نموده است. در زیر بیانیه ی کانون مذکور که ازسایث

" ایران امرور" برگرفته شده دراختیار علاقمندان، قرار داده شده است .

ایل گویجی ، ilguji.blogspot.com.

2009-04-01 / 12 فروردین 1388

-----------------------------------------------------------

عیدی بنیادگرایان به اعراب ایرانی
هم‌میهنان عرب خوزستانی ما بار دیگر مورد تعرض واقع شدند. سالهاست ستم مضاعف بر اقوام ایرانی كه اكثراً نیز از مرزنشینان غیور ایران‌زمین هستند به اشكال مختلف ادامه دارد و تندروهای انحصار‌طلب غافل از این هستند كه با اتخاذ شیوه سركوب، تیشه به‌ریشه وحدت ملی و یكپارچگی این كهن سرزمین می‌زنند.

خون باید گریست براین مستی قدرت پرستان كه هر زمان می‌بایست شاهد برخوردی جدید از سوی عوامل تندرو بود . از آن زمان زیاد نمی‌گذرد كه در زندان‌های كردستان برخوردهای خشونت‌آمیز را به‌حدی رساندند كه به مرگ حداقل دو فعال سیاسی انجامید ؛ اخیراً انحصار‌طلبان در آذربایجان حتی از نام تركی گذاشتن بر مغازه‌ی یك فعال قومی جلوگیری كرده‌اند ؛ خبر تخریب مسجدی درسیستان و بلوچستان می‌رسد ؛ دیگر آیینی و بهایی بودن جرم می‌شود ؛ درویشان بازداشت می‌شوند و برخلاف قانون اساسی كشور، در چند سال گذشته مرتباً فشارهای گوناگون بر دگراندیشان و حتی اخیراً بر برخی كلاس‌های یوگا بیشتر شده است.

دراستمرار این نا برابر حقوقی‌‌ها وفشارها، اخیراً نیز سركوبی در روستای عرب‌نشین شعیبيّه دراطراف شهرستان شوشتر انجام شده است. اكثر فعالان سیاسی عرب خوزستانی مخالف اقدامات قهرآمیز هستند ولی متأسفانه خشونت‌ ورزی‌های بعضی جریانات تندرو، جان به‌لب برخی كوشندگان برابر حقوقی اقوام و مردمِ تحت ستم مناطق اقلیت‌نشین می‌رساند وشماری از آنان را به سمت عملیات مسلحانه سوق می‌دهد.

وقتی چندسال پیش راه‌پیمایی مسالمت‌آمیز هموطنان عرب اهوازی با سركوب مواجه شد، تظاهرات خشونت‌آمیز در شهرهای خرمشهر، بندر معشور، هویزه، آبادان، ... پدید آمد؛

وقتی بعضی از روستائیان عرب ایرانی با تصاحب زمین‌های آباء و اجدادی خود و كوچ اجباری مواجه می‌شوند و از سوی دیگر شاهد شهرك سازی وآپارتمان‌سازی با سكنی دادن عمدتاً فارسی زبانان و ایجاد زمینه برای تغییر بافت جمعیتی هستند ، حاكمیت انتظار چه بازتابی توسط هم‌میهنان عرب دارد ؟ اعرابی كه خود و پدرانشان از دیرباز و زمان پهلوی‌ها درچارچوب تمامیت ارضی كشور با استبداد مبارزه می‌كردند وجان خود را دراین‌راه گذاشته، حبس و اعدام شده‌اند ؛
وقتی عرب‌های وطن‌دوست دراین سالها نیز شاهد زندانی شدن واعدام ده‌‌ها اقلیت هویت‌طلب ومحاكمه در دادگاه‌های غیر‌علنی، بدون حضور هیأت منصفه وبدون حضور وكلای مستقل و مؤثر هستند، فرزندان وخویشاوندان ودوستان و همشهریان آنها چه احساسی می‌بایست نسبت به مدیران قضایی واجرایی جمهوری اسلامی ایران داشته باشند؟

كانون ضمن محكوم دانستن تجزیه‌طلبی ونیز محكوم كردن برچسب تجزیه‌طلبی به اقوام متنوع ایرانی، آرزو می‌كند در این سال نو خورشیدی ، تندروهای افراطی جاخوش كرده درحكومت از اشتباهات سی‌سال گذشته كه منجر به به‌وجود آمدن فضای بیمارگونه‌ی كنونی شده است پند بگیرند وضمن همراهی با گفتمان آشتی ملی، درخدمت احیاء ارزشهای انسانی وساختن میهنی مرفّه، آزاد، مقتدر وآباد گام بردارند.

۱۲ فروردین ۱۳۸۸
كانون دفاع از حقوق اقلیت‌ها

۱۳۸۸ فروردین ۹, یکشنبه

Info

TRT Awaz ýaýlyma başlady

TRT-World Türkmençe öz internet shypasynyń (www.trtturkmen.com) medeniyet we sungat bölüminde beren habari :

Posted 22.03.2009 14:36:11 UTC

Updated 22.03.2009 14:46:11 UTC

TRT-niń Balkanlardan, Kawkaza we Orta Aziýa çenli bolan giń geografiýada efire goýberiljek täze kanaly TRT Awaz, düýn ýaýlym durmuşyna başlady.

TRT-nyń täze kanalynyń ady, resmi açylyş dabarasynda Prezident Abdylla Gül tarapyndan beýan edildi.

Prezident Gül, TRT Awazyń ýaýlym durmuşyna başlamagy mynasibetli guralan dabarada, “TRT Awaz, awaz awaz Türk dünýäsine ýüzlener” diýdi.

Balkanlardan, Kawkaza we Orta Aziýa çenli bolan giń geografiýada efire goýberiljek täze kanal TRT Awaz-da, Azerbaýjan türkçesi, gazak, gyrgyz, özbek we türkmen dillerinde taýarlanan gepleşikler efire goýberler.

-------------------------------------------------

*- File : http://www.trtturkmen.com/international/newsDetail.aspx?HaberKodu=1e409ba0-9169-467c-a5ec-e23f4f29b0fd



۱۳۸۸ فروردین ۷, جمعه

بیلدیریش (اطلاعیه)

برنامه ای ویژه به خاطر بزرگداشت صدمین سال تولد آخمات آخوندوف گورگنلی

شخصیت علمی، ادبی وشرق شناس ترکمن که درجنگ با فاشیزم به شهادت رسید

Ahmat Ahundow Gürgenli barada 1 sagatlyk gepleşik

Türkmen halkynyň alym ogly, gündogarşynas, akademik, faşisitk hitleçilere garşy söweşde wepat bolan Ahamet. A. Gürgenlini 100 ýaşyna bagyşlap, Azatlyk Radiosynyň Türkmen gullugy «Bir Türken, bir ykbal» programmasynda ýörite 1 sagatlyk gepleşigi efire berilýär.

Gepleşik merkezi Ýewropa wagty bilen bazar güni sagat 17 we 19-da we 1-nji gün (duşembe) irden sagat 004-de efire beriler

-------------------------------------------------------------

Ahmat Ahundow Gürgenli
(23.031909– İýune 1943
)
Merheba eý türkmen ogly, sen ajap at eýlediň,
Gylyjyň syýryp bu gün, köňlüm meniň şat eýlediň.
Zalymyň zarbasyndan köňlümde ýygnalmyşdy dügün,
Sen ony weýran edip, derdimi berbat eýlediň.
Sen Görogly neslisiň, aslyňa dil ýetmez seniň,
Kör teke – Keýmir kemin ganyma perýat eýlediň.
Ýusup – Ahmet, Bamsy Böwrek, Depegözüm senmidiň,
Şol goçaklar zoruny bu günki gün ýat eýlediň.
Gan döken, ülke ýykan Hosrow Perwiz, Gitlere,
Ol şirin watan üçin özüňi Perhat eýlediň.
1941

---------------------------------------------------------------

*- qaynaq : turkmensahra.org

۱۳۸۷ اسفند ۳۰, جمعه

قوتلاغ خاطی


2009nji ýyl Nowruz baýramy (Bahar baýramy)

we

ýetip gelen täze 1388-nji hijri ýyl gutly bolsun

Ir zamanlardan bellenip gelinýän Nowruz baýramy gutlamak bile ildeşlerimizing ählisine jan saglyk, we uly üstünlikler arzuw edýaris!

ýaz (bahar) paslyñ ýetip gelmegi bile dogal(tebigat)da başlanýan ýakymly üýtgemeleri, adamlar ir döwürlerden bäri toý tutup, belläp gelseler-de, “tagwym-e Jelaly“ atly kalendar düzülýänçä her ýylda gaýtalanyp duran özgerişleriñ haýsy gün we haýsy sagatda başlanýanlygy bilinmändir. Netijede bu baýram dürli günlerde bellenipdir. Bu mesele ilkinji gezek Jelaletdin Seljugynyñ buýrugy bile, hijri.şemsi (h.ş.) kalendar düzülende ylmy çözülipdir. Şol kalendar boýunça gyşyñ soñunda gije bile gündüziñ deñleşýän wagty ýaz paslynyñ hem täze h.ş. ýylynyñ başlangyjy edilip alynypdyr. Miladi kalendarynda ol gün 21-nji marta gabat gelýär.

Bahar paslynyñ başlanmagy bile bu gezek 1388-njy h.ş. ýylyna gadam goýýarys. Täze başlanýan h.ş. ýylyny gutlap, düşümli we üstünlikli ýyl bolmagyny arzuw edýäris!

Türkmen halkynyň medeni we syýasy ojagynyň koordinator şurasy

2009-03-20 /1382-12-30


۱۳۸۷ اسفند ۲۸, چهارشنبه

درگذشت ناگهانی دیگر در زندان



مرگ دومین زندانی سیاسی در زندان اوین


امیدرضا میر صیافی دومین زندانی عقیدتی است که در طول دو هفته اخیر در زندان درگذشت

۲۸ اسفند ماه ۱۳۸۷- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که مرگ یک وب لاگ نویس زندانی در زندان اوین در روز ۲۷ اسفند ماه که بدنبال مرگ زندانی عقیدتی دیگری در روزهای اخیر اتفاق افتاده است، گویای آن است که مقامات ایرانی کاملا به سلامت زندانیان اعتنایی ندارند. کمپین بین المللی حقوق بشر از قوه قضائیه خواست که فورا مسئولین زندان را بخاطر غفلت از مسئولیتشان در این دو مورد مرگ اخیر زندانیان مورد بازجویی و محاکمه قرار دهد.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران به مقامات ایرانی یادآوری می کند که آنها طبق قوانین بین المللی حقوق بشر پاسخگوی سلامتی و امنیت جانی زندانیان هستند.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: "رهبران ایران اداره زندانها را به گروهی از افرانمایش همهد نالایق و سنگدل واگذار کرده اند که نهایت بی اعتنایی را به زندگی انسان ها دارند." او اضافه کرد:"اگر مقامات ایرانی برای مجازات ماموران خاطی سریع اقدام نکنند مصونیت از مجازات و عدم پاسخگویی را رواج داده واین روند شدت می گیرد."

امید رضا میرصیافی در روز ۲۷ اسفند ماه ۱۳۸۷ در زندان اوین در تهران درگذشت. به گزارش حسام فیروزی؛ پزشک زندانی در زندان اوین، میر صیافی بیش از حد مورد نیاز از داروهای خود استفاده کرده بود .در گزارش حسام فیروزی که توسط مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ارائه شده، یادآوری شده است که میرصیافی دچار افسردگی شدید بود. فیروزی که در زمان درمان میرصیافی در بهداری زندان بود گفته است که پزشکان زندان نتوانستند مراقبت های مناسب را فراهم کنند و فورا او را به بیمارستان بفرستند.

میرصیافی بخاطر ابراز عقایدش در یک وب لاگ شخصی محاکمه شده بود. او به توهین به مقامات متهم شد و به دو سال و نیم زندان محکوم شد.

میرصیافی در مصاحبه ای در روز ۲۶ آذرماه ۱۳۸۷ به کمپین بین المللی حقوق بشر گفته بود که وب لاگ او کاملا خصوصی بوده و فقط توسط تعداد کمی از دوستان او خوانده می شده است. او همچنین گفته بود که یک کارشناس وزارت اطلاعات به دادگاه فراخوانده شده بود، در جریان محاکمه او بر این نکته تاکید کرده و گفته بود که او نباید چنین حکم سنگینی دریافت کند.

محمد علی دادخواه؛ وکیل میرصیافی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که حکم میرصیافی با عجله به اجرا درآمد بدون اینکه آئین مناسب دادرسی در آن مورد اعمال شود، و ایشان هم قبل از اجرای حکم رسما از حکم صادره مطلع نشده بود و به او ابلاغ نشده بود .

هادی قائمی در این مورد گفت:" از قاضی ای که برای میرصیافی فقط بخاطر عقاید مسالمت جویانه اش حکم صادر می کند، تا مسئولین بهداری که شرایط بحرانی او را مورد بی توجهی قرار داده اند یعنی مجموعه ای از مقامات قضایی و ماموران زندان همه مسئول مرگ میرصیافی هستند. مرگ میرصیافی شاخص سنگدلی سازمانهای امنیتی و اطلاعاتی ایرانی است که با همکاری قوه قضائیه از دادگاهها سوء استفاده می کنند."

امیرساران؛ زندانی سیاسی ای که بخاطر فعالیتهای سیاسی ۸ سال حکم دریافت کرده بود در روز ۱۶ اسفند ماه ۱۳۸۷ در اثر سکته مغزی درگذشت. خانواده و دوستان امیر ساران ادعا کرده اند که مرگ وی در اثر بی مبالاتی و عدم مراقبتهای مناسب توسط مقامات زندان رخ داده است.

*- منبع : سایت "iran-emrooz.net"

۱۳۸۷ اسفند ۲۶, دوشنبه

پی آمدهای احتمالی گسترش مناسبات ایران و ترکمنستان


تداوم سفـرهای نوبتي هیأت های فرهنگی پی آمدهای مهمی خواهد داشت؟

چند سالی است درکنار تلاش برای گسترش مناسبات اقتصادی، سفر نوبتی هیات های فرهنگی نیز رو به افزایش نهاده است. برگزاری اجلاس سران ده کشور عضوسازمان همکاری اقتصادی (اکو)، هفته ی گذشته درتهران. وبرگزاری کنفرانس بین المللی مختوم قلی فراغی دراستان گلستان وعشق آباد و مطرح شدن احتمال وجود اشعاری فارسی مختوم قلی وغیره حکایت از علاقه وعزم دو کشور همسایه نسبت به افزایش گسترش مناسبات دوجانبه را دارد. باید دید گسترش مناسبات فرهنگی و اقتصادی منجر به برطرف شدن مخالفت وممانعت اصلاح طلبان جمهوری اسلامی ایران درمورد اجرای طرح خط آهن تهران- مسکو ازطریق ترکمنستان و قازاقستان خواهد شد. و یا اصلاح طلبان موفق خواهند شد طرح خط آهن تهران- مسکو از طریق آذربایجان عملی شود؟

ایل گویجی

2009-03-16 / 26 -12 -1387

----------------------------

*- در زیر گزارش سفر هیأت فرهنگی وهنری جمهوری ترکمنستان دراستان گلستان

*- منبع: سایت http://www.turkmenstudents.com/

هیاتي ازاستادان، نويسندگان، شعرا و هنرمندان كشور تركمنستان هفته گذشته با هنرمندان استان گلستان ديدار كردند.
بنا به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني دانشجويان ودانش آموختگان تركمن ايران ازگرگان، ديدار نويسندگان، شعرا و هنرمندان كشور تركمنستان از ايران درادامه سفر متقابل هيات فرهنگي و هنري ايراني از اين كشور و با هدف دوستي و ارتباط بيشتر بين ادبيات وهنرمندان دوكشور انجام شده است. هيات مذكور دراولين روز ازسفرخود به‌استان گلستان با حضوردر شهرستان گنبد با هنرمندان، نويسندگان و شاعران اين منطقه ديدار وگفتگو نمودند.

دراين ديدار كه درمجتمع فرهنگي اين شهرستان برگزارشد، رئيس اداره فرهنگ وارشاد اسلامي شهرستان گنبد بابيان اين نكته كه، ادبيات زبان دوستي و برادري است، گفت: هنر و ادبيات مهمترين جلوه فرهنگ ملت هاست و شاعران زبان گوياي اين فرهنگ هستند. محمدرضا داورزني افزود: هنرمندان نمايندگان يك ملت هستند و مسئوليت بزرگي چون ترويج ارزش‌هاي فرهنگي، دوستي و صلح را برعهده دارند. وي با اشاره به‌اهميت اينگونه نشست‌ها اظهار داشت: برگزاري اين نشست ها موجب آشنايي بيشتر هنرمندان دوكشور مي‌گردد و موجب تقويت وحدت در دنياي اسلام خواهدشد. درادامه رجب محمد بشارتي فر(نويسنده)، منصور طبري(رئيس انجمن شعر وادب تركمني ميراث گنبد)، اسماعيل جاجرمي(نويسنده، مولف وشاعر)، عطا نظر برزين(رئيس جمعيت فرهنگي هنري كلاله) و عليرضا نوروزي (فيلمنامه نويس و عكاس) به ايراد سخنراني پرداختند. همچنين در اين مراسم گروه موسيقي تركمني به سرپرستي دكتر مجيد تكه و گروه موسيقي اصيل ايراني با نام گروه موسيقي عندليب به هنرنمايي پرداختند. در پايان اين نشست، هيات نويسندگان و شاعران تركمنستاني ضمن بيان مطالبي در خصوص وضعيت ادبيات معاصر دركشور تركمنستان، اشعاري را نيز قرائت نمودند.
دردومين روز سفر اين هيات به‌استان، نشستي درسالن اجتماعات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، با نويسندگان، هنرمندان و شاعران گلستاني برگزارشد.
درابتداي اين ديدار، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي گلستان در توصيف استان گلستان، گفت: گلستان با اينكه يك استان است اما به‌علت تنوع فرهنگي و قومي به مانند ايراني كوچك است و اقوام و فرهنگ هاي گوناگون آن به مانند رنگين كماني زيبا با مهرباني و همدلي در كنار يكديگر زندگي مي كنند. غلامرضا منتظري افزود: ايران اسلامي از نظر پيشينه فرهنگ و تمدن از پيشگامان فرهنگ و تمدن بشري است. وي تصريح كرد: دوكشور ايران و تركمنستان مشتركات زيادي در زمينه هاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي دارند و استان گلستان تاكنون بيشترين تعامل و ارتباط فكري را با كشور تركمنستان داشته است. دكتر منتظري با اشاره به دوستي ديرينه مردم كشور و استان گلستان با مردم تركمنستان يادآور شد: پاسخ عملي استان به اين دوستي برگزاري دو كنگره بين المللي مختومقلي فراغي طي دوسال گذشته بوده است. به گفته وي، همچنين، براي اينكه قشرهاي مختلف مردم كشور و استان گلستان با انديشه هاي مختومقلي فراغي بيشتر آشنا شوند، سه دفتر از ديوان اين شاعر به فارسي ترجمه شده است.
دراين ديدار، تاج محمد جرديف نويسنده مشهور تركمنستاني و سرپرست اين گروه فرهنگي، گفت: مرزهاي طولاني دوكشور موجب جدايي بين دو ملت نمي شود. وي با بيان اينكه بعد ازاستقلال كشور تركمنستان دوستي عميقي بين مردم دوكشور ايجاد و اين دوستي به برادري تبديل شده است، گفت: هم اكنون كوههاي غربت بين دوكشور حذف شده و بين دو ملت ارتباط بسيارخوبي وجود دارد. اين نويسنده تركمنستاني بابيان اينكه ما مشتركات بسياري با كشور ايران داريم، گفت: چندين سال قبل به علت عدم استقلال كشورمان، سالها نتوانستيم با يكديگر ارتباط داشته باشيم، اما اكنون با استقلال تركمنستان اين روابط رو به گسترش است. كمك قلي اف، نويسنده و مدرس دانشگاه فرهنگ تركمنستان نيز در اين نشست گفت: دومين بار است كه به ايران سفر مي كند اما با ادبيات كشورمان 50 سال است كه آشنايي دارد و اشعار عمر خيام را از كودكي زمزمه مي كرده است. وي تاريخ ايران رابسيار باستاني و ريشه دار دانست و تصريح كرد: زبان فارسي زبان شعر است و بهترين شاعران جهان، شعرهاي خود را به زبان فارسي سروده اند ومتعلق به اين كشور هستند و ما تربيت يافتگان اين شاعران هستيم.
سيدمراد گلديف، پديدة جوان شعروادبيات معاصرتركمنستان، در اين نشست گفت: ما از كودكي هر شعري را كه مي خوانديم از آثار كشور ايران بوده و از اين رو ما تربيت يافتگان ادب و فرهنگ ايران هستيم.
وي افزود: پيش از اين تصور من بر اين بود كه ادبيات ايران، استاد زبان و ادبيات تركمن هاست اما بعدها متوجه شدم كه زبان و ادبيات فارسي، استاد همه زبان ها و ادبيات جهان است و دليل آن هم درج سروده اي از سعدي بر سردرب سازمان ملل متحد است (بني آدم اعضاي يكديگرند، كه در آفرينش زيك گوهرند)، زيرا سازمان ملل جايي است كه همه كشورها در آن عضو هستند. وي كه دانشجوي سال اول رشته زبان و ادبيات فارسي دانشگاه مختومقلي فراغي كشور تركمنستان است، با قرائت شعري از انوري شاعر نام آشناي كشورمان تاكيد كرد كه به خاطر علاقه اش به شعر و ادب فارسي، اشعار شاعران ايراني را حفظ مي‌كند. در اين نشست صميمانه، هنرمنداني از استان گلستان ازجمله دكتر ژند(مسئول انجمن هنرهاي تجسمي استان)، شاپور اسلامي(مسئول انجمن خوشنويسان استان)، مسعود امامي(مسئول انجمن سينماي جوان استان)، حسن رستماني(مسئول انجمن هنرهاي نمايشي)، عظيمي(مسئول انجمن موسيقي استان گلستان) و همچنين معاونان فرهنگي و هنري اداره كل ارشاد گلستان حضور داشتند.
در ادامه هيات تركمنستاني ازچاپخانه مختومقلي فراغي، دفتر هفته نامه اقتصادگلستان، دفتر فصلنامه ياپراق ديدار نمودند و با مدير مسئول وسردبير اين نشريات گفتگو كردند.
درسومين روز از اقامت هيات تركمنستاني دراستان، نشستي با شاعران، نويسندگان، هنرمندان منطقه بندرتركمن، آق قلا، سيمين شهر و گميشان در سالن كتابخانه عمومي گميشان برگزارشد.
دراين نشست، ستار سوقي (شاعر)، غفور خوجه (نويسنده و شاعر)، مشهد قلي قزل(نويسنده وشاعر)، عيدي اونق (شاعر) اشعار خود را براي حاضرين ومهمانان خارجي قرائت كردند.
گروه موسيقي تركمني به خوانندگي چاغه بخشي (ايوب كم) هنرنمايي كردند.
درپايان اين نشست، هيات تركمنستاني اشعاري را نيز براي حضار قرائت نمودند.%

۱۳۸۷ اسفند ۲۳, جمعه

آتالار سؤزی ودموکراتهای خلقی ترکمن

" چکیشمه سئنگ ، بکیشمئز "

( آتالار سؤزی)

درواکنش به نوشته های تعدادی درپیرامون تشکلیابی، تورانلی دراواخر فوریه مطلبی را با عنوان " از اکثریت تا اکثریت" را درنشریه ی الکترونیکی kanoon6.blogspot.com انتشار داد. این مطلب علاوه بر روش برخوردشان که جای بحث دارد. ازچند جنبه دیگر، بویژه در ارزیابی کارنامه ی افراد، وگروه ها درداخل و خارج قابل توجه است.

به نظرما لازم به یاد آوری است که به دنبال مشاجره ی تند بین دو گروهی ایکه در زمستان 1385 ( از ژانویه ی 2007) پیش آمد، داخل وخارج را در رابطه با نوع روش برخوردهای گروهی به حساسیت واداشت که منجر به شکل گیری دور جدیدی از "بحث و گفتگوهای سازمانیافته" گشت، که علیرغم عدم پیگیری نمایندگان بعضی از گروه های شرکت کننده به مدت قابل توجهی ادامه یافت، ولی متأسفانه نه توانست با جمعبندی پایان یافت. وشرکت کنندگان بدون صیقل یافتن ذهنیت هایشان مجبور به چاشماق شدند. ولی چندی بعد به شکلی دیگری تداوم یافت، و آن امیدی آفرید که از خصلت دیالوگ ناشی می شد. چون دیالوگ کاراکتری دارد که براساس آن وقتی می تواند تداوم یابد که شرکت کنندگان درحد تحمل نظرات مخالف ظرفیت وبه ضرورت تداوم آن با توجه به الزاماتی که در پی می آورد، آگاهی و تعهد داشته باشند.

مقاله ی مذکور تورانلی در دو بخش انتشار یافت که هر دو بخش آن حائز اهمیت بسیار وقابل توجه است. و جا دارد موضوع بحث و گفتگو از زاویه ی تعیین جایگاه اینگونه موضوعات در شرایط کنونی گردد.

بخش اول مقاله با اظهار نظر نگارند نسبت به انگیزه ی کسانی که اخیرا سر موضوع تشکلیابی اظهار نظر مکتوب نمودند شروع می شود. از نظر او نه انگیزه ی پاسخگوئی به ضرورت تشکلیابی نیروها، بلکه انتشار مقاله ی «درآستانه اقدامی تاریخی» ، موجب تحریک آنها شده است. توانلی مقاله را چنین آغاز می کند:

" انتشار مقاله ای حجیم بنام «درآستانه اقدامی تاریخی»، ... همانگونه که پیش بینی می شد موجب برانگیختن واکنشی فوری وعجولانه ازطرف کسانی که بطور سنتی با گذار جنبش ملی- دمکراتیک تورکمن ها به هرمرحله عالی تر و متکامل تر خود مخالفت ورزیده اند، گردیده است! "

و می افزاید :

" این دوستان که درعمل همیشه درخارج ازجنبش ملی تورکمنها ومبارزات مربوط به آن، ولی جسما وروحا در کنار احزاب به اصطلاح سراسری قرارداشته اند، اگر مطلقا به انجام وظیفه"ملی وسراسری" خود درقبال"جنبش سرتاسری" بی تفاوت بوده اند، لذا درمقابل هرگونه تغییر و تحول درونی جنبش ملی- دمکراتیک تورکمنها، با حساسیتی غیرعادی برخورد کرده اند! "

ازنظرما کارنامه ی بسیاری ازافراد منطقه دربی توجهی به اهمیت تاریخی تشکلیایی مستقل نیروهای منطقه در داخل و خارج، وتحریک افراد غیرمنطقه ای و موءثر تشکلها (احزاب وسازمانها )ی سراسری برعلیه تشکلیایی ترکمنها فاکتهای کافی وجود دارد. به خاطر اهمیت مسأله لازم است حداقل به دو نمونه در داخل اشاره شود. یکی شیرجه زدن گروه منشعب از"کانون فرهنگی وسیاسی خلق ترکمن" به نام "جمعیت آزادیخواهان ترکمنصحرا" به حزب توده، یعنی پیوستن با منحل کردن تشکل منطقه ای که ایجاد کرده بودند. و نمونه ی بعدی شیرجه زدن گروه "فدائیان ترکمن" و هواداران شان به "کانون جوانان پیشگام گنبد" است. و اما در خارج کافی است تیتر وار اشاره شود به تلاش ها و توطئه های دسته جمعی و فردی درضدیت با بازسازی "کانون فرهنگی وسیاسی" به عنوان یک " تشکل منطقه ای" ، چون "مرده" اعلام کردن "کانون فرهنگی و سیاسی خلق ترکمن" و اعلام کردن نشریه ی "کانون" یعنی ایل گویجی به عنوان نشریه ای درخدمت کنفرانس سراسری موهومی، صرفا جهت به جا آوردن شرط و شروط جمعی دیگر برای اعلام وحدت و سپس دست کشیدن دسته جمعی ازکار با فراغت خاطر!

در رابطه با نگرش به کارنامه ی افرادی از گروه های مذکور در خارج (ازجنبه ی تشکلیابی)، این نکته قابل توجه است که کارنامه ی مستحیل شده ها درحزب توده بسیار مثبت تر از مستحیل شده ها در "کانون جوانان پیشگام گنبد" است. چرا که آنها نه تنها با بازسازی "کانون فرهنگی وسیاسی" ضدیت نه نمودند، بلکه دعوت به شرکت را پذیرفتند. وسپس "سازمان دفاع از حقوق ملی خلق ترکمن" را بنیانگذاری کرده، تلاش های پر ارزشی را بویژه در راه مطالبه ی حقوق انجام داده ومی دهند. درواقع اگر بخواهیم کمبود و نقصانی رامطرح کنیم، باید گفت که آنها بدون بررسی گذشته دست به کار شدند.
پرداختن به بخش اول مقاله ی تورانلی را با درج امیدواری های او خاتمه می دهیم و برای حسن ختام دقت خوانندگان را به
نکته هائی از یک شعر ماغتیمقولی فراغی کبیر و زنده یاد احمد شاملو وبالأخره به سوالی جلب می کنیم .
" امیدواریم که استخاله این افراد در سیاست و فرهنگ ملت حاکم و تلاش عملی آنها برای تأمین منافع شوونیسم فارس در میان ملت تورکمن، نه بدلیل "مانگقورت" شدن آنها، بلکه بدلیل کم اطلاعی آنها از تاریخ و فرهنگ خودی و دوری آنها از هویت ملی خود و دلبستگی احساسی و روحی آنها به تشکیلاتهای "ملی- سراسری" باشد که در اینصورت میتوان به نوزائی هویت ملی در آنها و بازگشت به صف مبارزان ملی ملت خود، امیدوار بود!ر

ماغتیمقولی می گوید : " غافل لیقدا دوشمان آلدی داشیمیز، دارغاتدی هریانا دئنگی دوشیمیز، "

و احمد شاملو: "دنیای ما خار داره، بیاباناش مار داره، هرکی با اش کار داره، دلش خبردار داره، "

حال اگر " مار " مد نظر زنده یاد احمد شاملو به جای بیابان درخیابان باشد، چکار باید کرد؟

پدرانمان به أهل مبارزه توصیه نمودند : " قیلیجینگ قیسغا بولسا ، بیر آردیم اؤنگده دور "

فرهنگ خلقی مان غنی است، بیائید به عنوان دموکراتهای خلقی در راه خنثی نمودن توطئه های شوم استعماری و اسثثماری و غیره، به کمک فرهنگ ملی مان با "ازخود بیگانگی " در درون خود به مبارزه برخیزیم .

فرهنگ خلقی مان می آموزد " یاغشی نیت ، یاریم دؤولت " است و " یاغشی زاده ها " از یافتن راه حل و برآمدن از عهده ی مشکلات توانمندند.

ایل گویجی

نشریه ی "کانون فرهنگی وسیاسی خلق ترکمن"

2009-03-12 / 22 اسفند 1387

-------------------------------