بهرهبرداری از خط آهن ایرانـ
ترکمنستانـ قزاقستان آغازشد
رادیوفردا ۱۳۹۳/۰۹/۱۲ : پس ازگذشت
بیش ازهفت سال از امضای توافقنامه اولیه، خط آهن بینالمللی
شرق دریای خزر به طول ۹۲۶ کیلومتر که سه کشور قزاقستان، ترکمنستان ایران را به هم وصل میکند و ۸۰ کیلومتر از آن درخاک ایران است، روز چهارشنبه، ۱۲ آذر، با حضور رؤسای جمهور سه کشور به بهرهبرداری
رسید.
براساس گزارشها، این خطآهن کشورهای آسیای میانه و قفقاز را به آبهای آزاد
متصل خواهد کرد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی ایران، طول راه آهن بینالمللی ایران - ترکمنستان – قزاقستان ۹۲۶ کیلومتر است که ۸۰ کیلومتر آن در خاک ایران، ۷۰۰ کیلومتر
درترکمنستان و ۱۴۶ کیلومتر درقزاقستان است.
به گزارش شبکه خبر وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، عباس آخوندی، وزیر
راه ایران، گفت: «با افتتاح این خط آهن بینالمللی کشورهای چین، روسیه وآسیای
میانه از طریق ایران به خلیج فارس و آبهای آزاد جهان متصل میشوند.»
وی اضافه کرد: «مسافت سه هزار کیلومتری قزاقستان تا خلیج فارس که به صورت
پیمودن زمینی بیش از یک هفته طول میکشد از طریق این خط آهن به ۲۰ ساعت کاهش مییابد.»
به گفته آقای آخوندی، این خط آهن درمرحله نخست بهرهبرداری ۱.۵ میلیون تن ودرمراحل تکمیلی ده میلیون تن کالاراجابهجا خواهدکرد.
وی گفت که این خط آهن درخاک ایران ظرف ۱۷ ماه وبا هزینه ۱۳۰ میلیارد تومان توسط قرارگاه خاتمالانبیاء
وابسته به سپاه پاسداران ساخته شده است.
توافقنامه احداث خط آهن سهجانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان درسال ۱۳۸۶ میان
روسای جمهوری سه کشور به امضا رسید، اما عملیات اجرایی این پروژه درایران پس از
پنج سال از امضای این توافقنامه و تنها در سال ۹۱ آغاز شد.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، درمراسم بهرهبرداری ازاین پروژه درایستگاه
آک یایلا درخاک ترکمنستان گفت: «توسعه، ثبات و امنیت هر کدام از کشورهای همسایه،
امنیت و توسعه یکدیگر است.»
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی اضافه کرد: «از طریق این راه آهن امروز
نه تنها سه کشور به هم متصل شدهاند، بلکه این راه آهن وسیلهای خواهد بود که راحتتر
به خلیج فارس ودریای عمان وکشورهای شرق منطقه چین، روسیه، ترکیه، اروپا و مدیترانه
نزدیک و نزدیکتر شوند.»
نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور قزاقستان، با تاکید براین که قزاقستان وترکمستان
این پروژه را سال گذشته افتتاح کرده بودند، افزود: «قزاقستان راهآهن
جدیدی نیز احداث کرده که چین را به قزاقستان متصل میکند وامکان
اتصال به سایر کشورها را مهیا کرده است.»
بردیمحمداف،
رئیس جمهور ترکمنستان، نیز راهآهن شرق
دریای خزر را شاهراهی بینالمللی
نامید وگفت: «دورنمای بسیار خوبی برای این راهآهن متصور
است.»
نخستین خط آهن ریلی درمسیر «سرخس- تجن- مشهد» درسال ۷۵ ساخته شده بود که ایران را ازطریق کشورهای آسیای میانه به روسیه نیز
مرتبط میکرد، اما براساس گزارشها با احداث خط آهن جدید ۶۰۰ کیلومتر ازمسیر قبلی کاسته خواهد شد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر