۱۴۰۰ مهر ۵, دوشنبه

درباره نتایج انتخابات آلمان تفسیرهای مختلف ازدومنبع بیبی سی و دویچه وله

انتخابات آلمان؛ چشم‌انداز‌های ائتلاف پس از موفقیت سوسیال‌دموکرات‌ها

دویچه وله 27 سپتامبر : اولاف شولتس، نامزد حزب سوسیال دموکرات آلمان پس از موفقیت درانتخابات پارلمانی بر آمادگی خود برای تشکیل دولت تاکید ورزید. گفت‌وگویی با حبیب حسینی‌فرد، تحلیلگر سیاسی در مورد ائتلاف‌های ممکن و چشم‌اندازهای تتشکیل دولت.

نتایج اعلام شده انتخابات بیستمین دوره بوندس‌تاگ (مجلس آلمان)ازپیروزی اولاف شولتس وحزب سوسیال دموکرات حکایت دارد

اولاف شولتس، نامزد حزب سوسیال دموکرات آلمان، یک روز پس از برگزاری انتخابات پارلمانی بر آمادگی خود برای به دست گرفتن زمام این کشور تاکید ورزید و از تلاش بر برای ائتلاف با دو حزب دموکرات آزاد و سبزها برای تشکیل دولت جدید سخن گفت.

به گفته او افزایش آرای سه حزب سوسیال دموکرات، سبزها و حزب دموکرات‌های آزاد به معنای استقبال مردم از "ائتلاف چراغ راهنمایی" است. این ائتلاف براساس رنگ این سه احزاب تعریف می‌شود وسه رنگ نمادین آن‌ها، یعنی قرمز، زرد و سبز را دربرمی‌گیرد. حزب دمکرات‌های آزاد به عنوان حزبی با مشی و مرام لیبرالی در زمینه،های اقتصادی و اجتماعی شناخته می‌شود.

حبیب حسینی‌فرد، تلحیلگر مسایل سیاسی درگفت‌وگو با دویچه وله ضمن ارزیابی نتایج این دوره از انتخابات درآلمان از راه دشوار ائتلاف میان احزاب می‌گوید.

درهمین زمینه:

اولاف شولتس؛ مردی برای تمام فصول

چه کسی بر مسند صدراعظمی آلمان تکیه می‌زند و جانشین آنگلا مرکل می‌شود؟ اولاف شولتس از حزب سوسیال دموکرات درکنار آنالنا بربوک وآرمین لاشت یکی از سه نامزد اصلی است. نقاط مشترک و نقاط افتراق این سه نامزد کجاست؟  

نتایج موقت انتخابات آلمان؛ پیشتازی سوسیال دموکرات‌ها قطعی شد

شکست تاریخی اتحادیه احزاب مسیحی (حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی) و پیروزی حزب سوسیال دموکرات در انتخابات پارلمانی آلمان قطعی است. آرای حزب چپ‌های آلمان نیز بر اساس شمارش موقت آرا به زیر مرز پنج درصد سقوط کرده است.  

نخستین موضع‌گیری رسمی شولتس درباره دولت ائتلافی آینده آلمان

نامزد حزب سوسیال دموکرات برای مقام صدراعظمی آلمان خواستار تشکیل دولت ائتلافی با مشارکت دو حزب سبزها و دموکرات‌های آزاد شد. از سوی دیگر، گفته می‌شود سهم زنان در ترکیب پارلمان آینده آلمان بار دیگر افزایش یافته است.  

 تاریخ 27.09.2021 ، دیرش 14:39 دقیقه ، نویسنده Shahram Ahadi شهرام احدی

لینک کوتاه شده https://p.dw.com/p/40vZf

------ از سایت فارسی بی.بی.سی:  انتخابات آلمان؛ حزب سوسیال دموکرات با اختلاف اندک پیروز شد

۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۱، ۲۳:۳۰ GMT

به روز شده در۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۱، ۰۵:۴۷ GMT

توضیح تصویر، اولاف شولتز، گفته پیام رای مردم آلمان برای او به معنای پایان بخشیدن به حضور آنگلا مرکل وحزبش بر مسند برلین بوده است

براساس نتایج اولیه انتخابات آلمان، حزب سوسیال دموکرات این کشور درانتخابات فدرال با برتری اندک پیروز شده وحزب آنگلا مرکل صدراعظم پس از ۱۶ سال، قدرت را دربرلین تحویل خواهد داد.

براساس این نتایج حزب سوسیال دموکرات با ۲۵.۷ درصد آرا در صدر نتایج قرارگرفهت وبلوک محافظه‌کارحاکم ۲۴.۱ درصد آرا به دست آورده است.

حزب سبزها دراین انتخابات بهترین نتیجه را درتاریخ خود کسب کرده وبا ۱۴.۸ درصد آرا درجایگاه سوم قرارگرفته است.

با این حال، حزب سوسیال دموکرات که به لحاظ گرایش سیاسی چپ-مرکزی وتا حدودی میانه‌رو شناخته می‌شود به علت کسب نکردن اکثریت مطلق، باید برای تشکیل دولت با احزاب دیگر ائتلاف کند.

اولاف شولز، کاندیدای این حزب یکشنبه شب (۲۷ سپتامبر) درسخنانی مدعی شد که رای‌دهندگان آلمانی خواستار تغییر و کنار گذاشتن آنگلا مرکل از مسند صدراعظمی پس از ۱۶ سال هستند.

این در حالی است که آرمین لاشت، کاندایدای جانشینی خانم مرکل از حزب محافظه‌کار سی‌دی‌یو پذیرفت که کاهش تاریخی در آرای این حزب بوجود آمده است.

همزمان نتایج از رشد قابل توجه حزب ترقی‌خواه سبز حکایت دارد هر چند این پیروزی در حدی نیست که حزب سبز را مدعی انتخاب صدراعظم کند. با این حال، این حزب هم چون حزب دموکرات‌های آزاد که حامی سیاست‌های بازار آزاد هستند احتمالا نقشی حیاتی در تشکیل دولت ائتلافی آینده خواهند داشت چرا که حزب سوسیال دموکرات نتوانسته تعداد کرسی لازم برای تشکیل کابینه به طور مستقل را کسب کند.

نتایج این انتخابات مشخص خواهد کرد چه کسی جانشین آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان خواهد شد که در۱۶ سال گذشته قدرت را در اختیار داشته است.

با وجود اعلام نتایج انتخابات، مسئله تشکیل دولت آینده تازه درآلمان آغاز شده وتا زمان توافق احزاب برای تشکیل دولت جدید، دولت فعلی ادامه کار خواه داد واین مسئله ممکن است تا کریسمس ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند.

به نظر می‌رسد میزان مشارکت در روز رای‌گیری پایین بوده اما بنابر گزارش‌ها مشارکت ازطریق آرای پستی آمار بی‌سابقه‌ای را ثبت کرده است. این موضوع پیش‌بینی نتیجه را دشوارتر کرده است.

این رای‌گیری یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین دوره‌های انتخابات سال‌های اخیر درآلمان است.

اگر پیش‌بینی‌هایی که تاکنون منتشر شده و از کسب ۲۵ یا ۲۶ درصد آرا برای اتحادیه محافظه کار و حزب خواهر آن در باواریا حکایت دارد محقق شود، درسطح فدرال این بدترین نتیجه برای حزب مرکل درتمامی ادوار انتخابات است.

نزدیکی احتمالی آرای دوحزب اصلی سوسیال دموکرات وحزب محافظه‌کار دمکرات مسیحی، به این معنی است که هر دو نامزد برای تصدی صدراعظمی رقابت را ادامه خواهند داد.

همه احزاب رسمی آلمان اعلام کرده‌اند که با حزب راستگرای افراطی (آ اف د) همکاری نخواهند کرد.

راهنمای انتخابات آلمان؛ پایان زمامداری آنگلا مرکل

آلمان درمورد جانشین آنگلا مرکل تصمیم می‌گیرد

روایتی تصویری از بیش از سه دهه فعالیت سیاسی تنها صدراعظم زن آلمان

به محض روشن شدن نتیجه رسمی، احزاب سیاسی درمورد تشکیل دولت ائتلافی بعدی وجایگزین آنگلا مرکل وارد مذاکره خواهند شد.

بیش از۶۰ میلیون آلمانی برای رای دادن واجد شرایط هستند وبرنده این انتخابات رهبری قوی‌ترین اقتصاد اروپا را به دست خواهد گرفت.

رای گیری درساعت ۱۸ یکشنبه به وقت محلی به پایان رسید.

https://www.bbc.com/persian/world-58702141

هیچ نظری موجود نیست: