۱۴۰۱ مهر ۴, دوشنبه

کامنتم بسوالاتی ازترکمن صحرا درباره اعتراضات سراسری ایران

اشاره: یکی از ژورنالیست های برجسته تورکمن صحرا درکانال تلگرامی اش سوالاتی را با عنوان "چند سئوال درمورد اعتراضات اخیر"، نوشتند. در زیر نوشته ی آقای امان محمد خوجملی و جواب هایم به ایشان

جواب ویا کامنتم به سوالات [In reply to امان محمد خوجملی]

سلام، جواب سوالات شما هرچه باشد، تداوم اعتراضات سراسری وافزایش روزافزون انواع واکنش ها در داخل و خارج از جمله ازجانب انواع شخصیت های برجسته ی جهان دارای اهمیت بسیار قابل توجه بهمه ی ما ترکمن های ایران درهر نقطه ی دنیا بویژه در ترکمن صحرای ایران است. این اعتراضات اگر دو روز دیگر هم ادامه یابد فراروئی کرده وارد فاز جدیدی شده، پیوستن ها به مردم چشم گیر خواهد شد ومسیر تحولی قانومند خود را بدون وقفه طی خواهد کرد.

اوضاع تغییر کرده آینده دیگری با آنچه که وجود دارد شکل خواهد گرفت. به قول ترکمنها "حکمی روان زمانا" تعیین تکلیف خواهد کرد.

 یوسف کرُ ، 4.مهر 1401 - 26 سپتامبر 2022  

 

 امان محمد خوجملی

 چند سئوال درمورد اعتراضات اخیر

مدارا یا نا توانی   

اعتراضات خیابانی جوانان بعد از مرگ جانگداز مهسا امینی وارد دهمین روز خود شده است. طبق آمارهای رسمی کشته شدگان این اعتراضات حدوداً به 42 نفر رسیده است. خوشبختانه درمقایسه با اعتراضات آبان سال 98 بسیار ناچیز می باشد. این اعتراضات گسترده و تلفات ناچیز را چگونه باید تحلیل کرد؟ چند نکته به نظر می رسد که در ذیل به آن می پردازم.

آیا حکومت راه مسالمت و مدارا را درپیش گرفته است؟ یا برای سرکوب گسترده درمیان تصمیم گیران اختلاف نظر وجود دارد؟ یا نیروهای امنیتی دستورات مقامات مافوق را اجرا نمی کنند؟ یا مقامات هراس دارند سرکوب گسترده باعث گسترش بیشتر اعتراضات شود؟ یا فکر می کنند مدارا بهتر جواب می دهد؟ این درحالی است اعتراضات آبان 98 درعرض 5 روز با سرکوب شدید جمع شد. اما این اعتراضات وارد دهمین روز خود شده است. یا وسعت و گستره اعتراضات کنونی ازسال 98 بیشتر می باشد؟ یا جوانان کنونی جسورتر و نترس تر از جوانان قبلی شده است؟. یا برنامه ریزی معترضان بهتر و کارآمدتر شده است؟

 یا حکومت دوست دارد با این روش کج دار ومریز اعتراض کنندگان را خسته ودرمانده کند. مانند دولت فرانسه که اعتراضات جلیقه زردها را بعد از یک سال اعتراضات کنترل کرد؟ یا حکومت دوست دارد با طول دادن به اعتراضات تمامی براندازان را شناسایی و یکجا جمع کند؟  یا می خواهد با رهبران معترضان مذاکره کند. که اگر معترضان رهبر داشته باشد؟ یا وضع موجود ناشی از ناتوانی نهادهای امنیتی برای کنترل اعتراضات است؟ یا به موازات اینکه تجربه حکومت برای کنترل اعتراضات بیشتر شده است معترضان هم درمبارزه پخته تر شده اند؟. تحلیل هرکدام از گزاره های فوق مستلزم اطلاعات بیشتر از منابع موثق است که ما فعلاً نداریم.  به هرحال هر چه باشد وضع موجود رویکرد متفاوت مقامات را نشان می دهد که امیدوارم آخرش به صلح و سازش منجر شود وبه نفع کشور تمام شود.

telegram : id @akhojamli 

امان محمد خوجملی

   1401/7/4

هیچ نظری موجود نیست: