۱۴۰۱ شهریور ۲۵, جمعه

بیست و2مین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای درشهرسمرقند ازبکستان

بیست و2مین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به میزبانی ازبکستان درشهرسمرقند درحال برگزاری است. دراین نشست، سران کشورهای چین، روسیه، هند، ایران، ازبکستان، قزاقستان، بلاروس، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان، پاکستان، مغولستان، تاجیکستان وترکمنستان و ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای و روسلان میرزایف رئیس کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای ضدتروریسم این سازمان حضور دارند

عضویت ایران درسازمان همکاری شانگهای رسما اعلام شد

شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان عضویت ایران درسازمان همکاری شانگهای را رسما اعلام کرد. ازبکستان میزبان اجلاس نوبتی سازمان شانگهای است. ایران از سال ۲۰۰۸ به این سو درتلاش بود تا به عضویت دائمی این سازمان درآید.

ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران نوشته است اسناد عضویت ایران درسازمان همکاری شانگهای ۲۳ شهریور به امضای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی رسیده و لایحه عضویت ایران دراین سازمان نیز پیش از عزیمت ابراهیم رئیسی به سمرقند، برای طی کردن مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی داده شده است.

یک روز پیش از آنکه عضویت ایران درسازمان شانگهای رسما اعلام شود، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در دیدار با همتای ایرانی خود گفته بود که روسیه از این که جمهوری اسلامی به زودی به این سازمان "جدی، بزرگ و معتبر" خواهد پیوست، "بسیار خشنود است."

ایران و سازمان شانگهای

سازمان همکاری‌ شانگهای درسال ۲۰۰۱ توسط چین، روسیه و چهار کشور قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان وقرقیزستان پایه‌گذاری شد و ایران از سال ۲۰۰۵ تنها به عنوان عضو ناظر درنشست‌های این سازمان حضور داشته است.

دو کشور پاکستان و هند نیز درسال ۲۰۱۷ به عضویت این سازمان درآمدند و درخواست عضویت دائم ایران نیز پیش از این درنشست سال ۲۰۲۱ سازمان همکاری شانگهای درتاجیکستان مورد موافقت قرار گرفته بود.

نشست امسال سازمان همکاری‌ شانگهای، زیر سایه چند رخداد بین‌المللی مهم ازجمله تحریم‌های ایالات متحده علیه روسیه به دلیل تهاجم نظامی این کشور به اوکراین وهمچنین ناکام ماندن مذاکرات احیای برنامه هسته‌ای ایران موسوم به برجام قرار گرفته است.

ایران ازسال ۲۰۰۸ به این سو در تلاش بوده که به عضویت دائمی سازمان همکاری‌ شانگهای درآید. اما با مخالفت برخی کشورهای عضو این سازمان از جمله چین و تاجیکستان، درخواست این کشور برای عضویت درسازمان همکاری‌ شانگهای درسال ۲۰۱۶ رد شد.

از جمله دلایل مخالف برخی کشورها با درخواست عضویت ایران، تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده علیه ایران بوده است. این کشورها براساسنامه سازمان شانگهای تاکید داشتند که بر مبنای آن، یک کشور تحت تحریم نمی‌تواند به عضویت این سازمان درآید.

برگرفته از دویچه وئله

هیچ نظری موجود نیست: