۱۳۸۷ بهمن ۵, شنبه

همکاری علمی- تحقیقی

آغاز تلاش مشترک تاریخدانان و آرخیلوگهای ترکیه و ترکمنستان

برای یافتن مقبره ی سلطان آلپ آرسلان سلجوقی

*- برگرفته از: turkmenstudents.com سایت دانشجویان ودانش آموختگان ترکمن

برای این منظور هیأتی ازمتخصصان ترک ازجمله عصمت ییلماز مستشار وزارت فرهنگ گردشگری ترکیه، پروفسور دکتر علی بیرینجی رئیس بنیاد تاریخ ترک و پروفسور دکتر یوسف حلاج اوغلو رئیس سابق بنیاد تاریخ ترک در ترکمنستان به سر می برند.

هیأت تاریخدانان ترکیه روزچهارشنبه با مایسا یازمحمدوا نایب رئیس هیأت دولت و گؤل مراد مرادف وزیر فرهنگ واطلاع رسانی ترکمنستان دیدارکردند.

عصمت ییلماز دراین دیدار گفت: هیأت ترک برای تحقیقات مشترک با هدف یافتن محل دفن سلطان آلپ ارسلان به ترکمنستان آمده است. سلطان آلپ ارسلان سلجوقی کسی است که دروازه آناتولی را برای ترکها گشوده است.

وی افزود: با این تحقیقات نسبت به آباء و اجدادمان ادای احترام و دین خواهیم نمود.

هیأت تاریخدانان ترک امروز ازاستان مرو دیدن خواهند نمودوبعدازآن فعالیتهای مشترک با تاریخدانان ترکمن را آغازخواهند کرد.

بیرینجی رئیس بنیاد تاریخ ترک نیز گفت: به هیچ وجه نمی توانیم تمام دینمان را نسبت به آلپ ارسلان سلجوقی ادا کنیم، اما با ساخت یک مقبره درخور شأن این شخصیت بزرگ، بخشی از دینمان را ادا خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن به نقل از سایت فارسی تلویزیون ترکیه یوسف حلاج اوغلو رئیس سابق بنیاد تاریخ ترک نیز گفت: براساس متون قدیمی ثابت شده است که آلپ ارسلان سلجوقی در کنار پدرش چاغری دفن شده است.

حلاج اوغلو با اشاره به اینکه مدفن آلپ ارسلان درنزدیکی مزار صحابه در مرو می باشد اضافه کرد: سلطان آلپ ارسلان و چاغری بیک شخصیتهای بسیار مهمی درتاریخ ترکمنها و تمامی ترکها می باشند.

مراد اف وزیر فرهنگ ترکمنستان نیز ازفعالیتهای درحال انجام دراین زمینه تشکر کرده وگفت ازهیچ کمکی برای هیأت تاریخدانان دریغ نخواهند نمود.

سلطان آلپ ارسلان سلجوقی دومین پادشاه سلجوقی میباشد. برای اولین بار دردوره حکمرانی وی ترکها از آسیای میانه به سوی آناتولی (ترکیه کنونی) رفتند.

آلپ ارسلان که در تاریخ به عنوان جوانی شجاع و جنگجو معرفی می شود ازهمان اوان کودکی سوارکاری و تیراندازی را یاد گرفت و بعد از وفات پدرش والی خراسان شد.

وی بعد از درگذشت عمویش طغرل بیگ ترکمان سلجوقی درسال 1063، از سوی بزرگان ترک به عنوان دومین سلطان سلجوقی انتخاب شد.

آلپ ارسلان سلجوقی درسال 1068 میلادی با امپراطوری بیزانس اعلان جنگ کرد. این سلطان سلجوقی درسال 1071 یکی از مهمترین جنگهای تاریخ ترک و اسلام یعنی نبرد ملازگرد را با پیروزی به پایان رساند. وی بعد از پیروزی، رومن دیوژن امپراطور بیزانس را مورد عفو قرارداد.

سلجوقیان بزرگترین امپراطوری خاورمیانه دردوره بعد از اسلام به حساب می آیند. بنا به روایت اکثر تاریخدانان، دوره امپراطوری سلجوقی دوره ای نمونه در زمینه تسامح و تساهل و پذیرش آزادیهای مختلف برای عقاید مختلف بوده است. ترکهای سلجوقی اثری شگرف درزمینه فرهنگ، هنر، معماری و تمام شئون زندگی دربسیاری ازکشورهای خاورمیانه از خود بجا گذاشتند.

ترکمنها اهمیت خاصی برای آلپ ارسلان سلجوقی قائلند. در زمان حکومت صفرمراد نیاز اف یک ماه از سال (ماه اوت) به نام آلپ ارسلان نامگذاری شده بود. %

هیچ نظری موجود نیست: