۱۳۸۸ بهمن ۳۰, جمعه

جواب ایران به شورای حقوق بشر سازمان ملل (UPR)

ایران درخواست اعزام نماینده ویژه برای بررسی شکنجه را رد کرد

• شورای حقوق بشر سازمان ملل میگوید که ایران درخواست آزادی تمام زندانیان سیاسی، تعیین نماینده ویژه درامور شکنجه و پذیرش تحقیق بین المللی درباره خشونتهای پس از انتخابات این کشور را رد کرده است ...

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com ، چهارشنبه ۲٨ بهمن ۱٣٨٨ - ۱۷ فوريه ۲۰۱۰

رادیو فردا: شورای حقوق بشر سازمان ملل می گوید که ایران درخواست آزادی تمام زندانیان سیاسی، تعیین نماینده ویژه در امور شکنجه و پذیرش تحقیق بین المللی در باره خشونت های پس از انتخابات این کشور را رد کرده است.
شورای حقوق بشر سازمان ملل که نشست سالانه خود را از روز دوشنبه آغاز کرده است در گزارشی از مباحث مطرح دراین گردهمایی اشاره کرده است که ایران همچنین نپذیرفته است تا مجازات اعدام را لغو کند وگفته است که از شکنجه به عنوان ابزاری قانونی استفاده نمی کند.
در نشست روز دوشنبه که به عنوان بخشی از مرور جهانی وضعیت حقوق بشر کشورها طی هر چهار سال برگزار شد پیشنهادهای بسیاری مطرح شد که از آن جمله می توان به توصیه ارائه شده از سوی شیلی اشاره کرد که در آن خواسته شده تا حقوق سیاسی و مدنی همه از جمله ناراضیان تضمین شود.
در گزارش روز چهارشنبه که از سوی
۴۷ عضو شورای حقوق بشر تایید شده است، «ایران اعلام کرده که یک دمکراسی باز و بر پایه موازین قانونی است و متعهد شده که به طور کامل معاهده های بین المللی مربوط به حقوق بشر را رعایت کرده و اطمینان می دهد که شکنجه افراد حذف شده است.»
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، «این شورا همچنین وعده های نمایندگان ایران را ثبت کرده است که در باره آزادی عقیده، آزادی بیان و حق تظاهرات مسالمت آمیز اطمینان می دهند.»
این گزارش حاکی است که منتقدان بررسی جهانی وضعیت حقوق بشر از جمله بسیاری از فعالان نهادهای غیردولتی می گویند که این نشست فضای بسیار زیادی به کشورها می دهد تا انتقادهای روشن در باره موضوعات خاص را رد کنند و به آنها اجازه می دهد تا وعده های مبهمی در باره اقدامات آینده خود بدهند.
یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود در واکنش به اظهارات نمایندگان ایرانی گفته است:«ما پیشتر نیز از این وعده ها شنیده ایم، اما اقدامی برای تحقق آنها صورت نگرفته است.»
گزارش ها حاکی است که ایران با توصیه هلند مبنی بر برداشتن گام هایی برای ایجاد اطمینان از اینکه هیچگونه شکنجه، بیرحمی یا رفتارها و مجازات های غیر انسانی و پست اعمال نخواهد شد، موافقت کرده است.
ولی نمایندگان جمهوری اسلامی پیشنهاد اسپانیا برای امضای معاهده سازمان ملل درزمینه «عدم شکنجه» را رد کرده اند.
تهران همچنین پیشنهاد ایالات متحده آمریکا برای اعزام مانفرد نواک، حقوقدان اتریشی، به عنوان نماینده ویژه در امور شکنجه به ایران و دسترسی وی به مراکز نگهداری زندانیان را رد کرده است.
با این حال جمهوری اسلامی پذیرفته است که ناوی پیلای، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد بتواند سال آینده از ایران دیدار کند.
ناوی پیلای با استقبال از پذیرش این موضوع توسط جمهوری اسلامی در عین حال گفته است که گزارشگران حقوق بشر باید بتوانند در سال جاری از ایران دیدار کنند.
«تبلیغات زهرآگین» محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران وابسته به قوه قضاییه که در ژنو به سر می برد در واکنش به اعزام نماینده ویژه بررسی شکنجه گفته است که «به دلیل منع شکنجه در قانون اساسی ایران نیازی به اعزام گزارشگر ویژه شکنجه نیست.»
وی کشورهای غربی را متهم کرد که به گفته او، اقدام به تبلیغات زهر آگین علیه ایران می کنند.
یک عضو هیئت نمایندگی فرانسه به خبرنگار رادیو فردا گفته است که از واکنش ایران به توصیه ها و پیشنهادهای اعضای شورای حقوق بشر نا امید شده است، ولی افزود که کشورش انتظار دارد تهران به این توصیه ها و پیشنهادها به طور دقیق عمل کند.
یک عضو هیئت نمایندگی بریتانیا نیز با ابراز تاسف از واکنش ایران گفت که امید می رفت ایران از این نشست برای بهبود وجهه خود و احترام به حقوق بشر بهره ببرد.
قرار است که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه زوئن تشکیل جلسه دهد و به بررسی گزارش کشورهای پاکستان، مکزیک و سنگال بپردازد.
نمایندگان این کشورها روز سه شنبه به بحث و گفت و گو با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران پرداختند تا آن کشور را تشویق به قبول توصیه ها و پیشنهادهای اعضای این شورا کنند.
بر خلاف این نشست، نمایندگان سازمان های غیردولتی این امکان را خواهند داشت تا نقطه نظرات خود را در مورد عملکرد ایران ارائه کنند.
«آزار و اذیت بازداشت شدگان» مخالفان میگویند که زندانیان سیاسی در ایران و بازداشت شدگان ماه های اخیر تحت آزار و اذیت روحی و جسمی قرار می گیرند و یک کمیته تحقیق مجلس شورای اسلامی نیز تایید کرده که حداقل سه نفر از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات در بازداشتگاه کهریزک وابسته به نیروی انتظامی، بر اثر ضربات شدید جسم سخت جان خود را از دست داده اند.
مقام های قضایی ایران هنوز به این پرونده رسیدگی نکرده اند و در باره حمله به کوی دانشگاه تهران در روز
۲۵ خردادماه و مجمتع سبحان در تهران نیز هنوز اقدامی به عمل نیاورده اند.
گزارش ها حاکی است که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران پیشتر در نشست شورای حقوق بشر تاکید کرده بودند که رسانه ها در ایران آزاد بوده و دولت هیچگونه مانعی برای دسترسی به اینترنت ایجاد نمی کند.
ولی نمایندگان جمهوری اسلامی به رغم این اظهارات نپذیرفته اند که «محدودیت های شدید برای حق آزادی بیان را از میان بردارند» و به آزار و اذیت روزنامه نگاران پایان دهند.
رویترز در گزارش خود می گوید که شورای حقوق بشر هیچ ابزاری برای اجرایی کردن تعهدات ارائه شده از سوی کشورها برای رعایت حقوق بشر ندارد.
این شورا روز چهارشنبه به نشست سه روزه خود برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پایان داد.
جمهوری اسلامی ایران طی هشت ماه گذشته با سرکوب گسترده تظاهرات مسالمت آمیز مخالفان و معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دست به بازداشت وسیع روزنامه نگاران، فعالان مدنی و سیاسی زده است و برای ناراضیان احکام اعدام ضادر کرده و همچنین محدودیتهای شدیدی را در مسیر اطلاع رسانی آزاد اعملا کرده است.
به گفته مخالفان درایران، در جریان نا آرامی های چند ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم حداقل
۸۰ معترض توسط نیروهای امنیتی کشته شده اند.%

----------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: