۱۳۹۰ مهر ۲۹, جمعه

باغشی وتامدیرا نواز جوان ترکمنصحرا درترکمنستان موفق به کسب جوایزی شده

استاد ایرانی موسیقی ترکمن که درمحافل موسیقی سنتی ایرانی به "اوغلان بخشی" مشهور است، برنده جایزه فرهنگی ترکمنستان شد ومدال طلا وجایزه نقدی 1000 دلاری را از آن خود کرد.
"
محمد گلدی گلدی‌ نژاد" که درحال حاضر در صحنه موسیقی فولکلور ایران نامی شناخته شده محسوب می‌شود و هم‏اکنون نیز به عنوان دانشجو سال سوم دانشکده موسیقی ترکمنستان مشغول به تحصیل است، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درعشق ‏آباد، احساس خودرا اینگونه بیان داشت:
بنده به عنوان یک ایرانی افتخار می‏کنم که به عنوان جوانترین نوازنده وخواننده موسیقی سنتی ترکمن (دوتار) در مسابقات سراسری ترکمنستان موسوم به مسابقه هنری فرهنگی رئیس جمهور ترکمنستان که "ترکمنینگ آلین عصر" (عصر طلایی ترکمن) نامیده می‏شود، برنده شدم ومقام اول را کسب کردم و این مسابقه سالی یک بار بین تمامی هنرمندان و فرهنگیان ترکمنستان به مناسبت سالروز کسب استقلال این کشور برگزار می‌شود ورئیس جمهور ترکمنستان نیز موسس وپشتیبان آن است.
وی افزود: گواهینامه این دوره و گردن بند طلا ومبلغ یک هزار دلار جایزه نقدی را رئیس مجلس و وزیر فرهنگ و رادیو وتلویزیون ملی ترکمنستان به بنده طی مراسمی با حضور دیگر مقامات عالی رتبه دولت ترکمنستان ودست‏اندر کاران امور فرهنگی و هنری این کشور تقدیم کردند.
وی گفت: در دانشکده موسیقی ترکمنستان که محل تحصیل بنده است، گروهی را تشکیل دادم و کارهای مختلف از موسیقی اصیل ترکمنی انجام می‌دهیم و شاگردان بسیاری را تربیت کردم.
وی تاکید کرد: بنده به عنوان اولین کسی هستم که به عنوان هنرمند جوان ایرانی موسیقی سنتی ترکمن درسن 18 سالگی درتاریخ ترکمنستان درچنین مسابقه‌ای شرکت می‏کند.
علاوه بر این دربرنامه‌های هنری و موسیقی به مناسبت‌های جشن‌های ملی ترکمنستان، برنامه‌های مختلف خوانندگی و نواختن دوتار را اجرا می‌کنم که استقبال خیلی خوبی از آن به عمل می‌آید وبنده دراین کنسرت‌ها هم به صورت گروهی و هم انفرادی به اجرای برنامه مشغول می‌باشم.
وی تصریح کرد: هدف اصلی من خدمت به موسیقی ترکمن است و آرمان من از کودکی این بوده است و امیدوارم روزی بتوانم صدای موسیقی ترکمن را درجهان طنین انداز کنم.
این استاد جوان ایرانی موسیقی ترکمن خاطرنشان کرد از رئیس جمهور اسلامی ایران وترکمنستان ونیز مقامات فرهنگی دولت 2 کشور بابت فراهم آوری فرصت‌های بدست آمده صمیمانه تشکر می‏کنم.
موسیقی‌ سنتی‌ ترکمن‌ جزو ریشه‌دارترین‌ موسیقی‌های‌ جهان‌ به‌ شمار می‌رود چرا که‌ درهیچ‌ گوشه‌ای‌ از آن، قطعات‌ موسیقی‌ دیگر ملت‌ها راه‌ نیافته‌ است.
موسیقی درترکمن صحرا از دیرباز به عنوان یک رکن معنوی درزندگی مردم منطقه حضور داشته، وعمدتاً بوسیله "بخشی"‌هایی که سند زنده تاریخ و قومیت مردم این خطه هستند، حفظ و اشاعه یافته است.
درمناطق ترکمن‌نشین ایران، به نوازنده دوتار وخواننده‌ای که مرحله استادی را پشت سر گذاشته باشد، "بخشی" می‌گویند واگر کسی درسنین پایین به چنین درجه‌ای برسد، او را "اوغلان بخشی" خطاب می‌کنند، یعنی پسر بچه‌ای که به مقام "بخشی" رسیده است.
"محمدگلدی گلدی‌نژاد" که درحال حاضر درصحنه موسیقی فولکلور ایران نامی شناخته شده محسوب می‌شود، در اسفند ماه 1381 طی مراسمی درسن 9 سالگی درشهرستان بندرترکمن از سوی اساتید برجسته موسیقی ترکمن صحرا لقب اوغلان بخشی را به خود اختصاص داد که درطول تاریخ ودربین بخشی‌های مشهور ترکمن‌ جهان بعداز «سخی جبّارُف» دومین نفر و در بین ترکمن‌های ایران و ترکمنستان نخستین فردی می‌باشد که این لقب (اوغلان بخشی) از سوی اساتید برجسته موسیقی ترکمن به وی داده می‌شود.
محمدگلدی گلدی نژاد متولد 1372 و فرزند استاد "عبدالغفار گلدی نژاد" از نوازندگان بنام ترکمن صحرا است. در سن شش سالگی نواختن دوتار و آواز خوانی را آغاز کرد و در سن 9 سالگی به درجه استادی موسیقی ترکمن دست یافت و درجشنواره‌های داخلی و خارجی موفق به کسب عناوین و جوایز مختلفی شده است.
هم اکنون امکان تحصیل دانش موسیقی محلی دوتار به شکل آکادمیک درهنرستان عالی موسیقی درعشق‌آباد با مساعدت سفارت ایران در ترکمنستان، برای اوغلان بخشی فراهم شده و وی خواهد توانست پس از فارغ التحصیلی، در اشاعه این دانش در داخل کشور اثر گذار باشد.%

- برگرفته از سایت دانشجویان ترکمنصحرا

هیچ نظری موجود نیست: