۱۳۹۹ اسفند ۲۷, چهارشنبه

گذرنامه بهداشتی اتحادیه اروپا برای مسافرت بدون محدودیت درتابستان

 سایت رادیو فردا18مارس2021  : کمیسیون اروپا روز چهارشنبه ۲۷ اسفند پیشنهاد داد که برای کاهش محدودیت‌های مسافرتی ناشی ازشیوع ویروس یک مدرک جدید صادرشود وآن بخش از شهروندانی که واکسن زده، تست کرونا آنها منفی است ویا از بیماری کووید- ۱۹ بهبود یافته‌اند با استفاده از این مدرک بتوانند آزادانه بین کشورهای عضو اتحادیه سفر کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس قراراست این طرح دراجلاس بعدی سران اتحادیه اروپا که هفته آینده برگزار میشود مورد بحث قرار بگیرد.

ورا جورووا، نایب رییس کمیسیون اروپا درمصاحبه ای با رادیوی جمهوری چک گفت:«همه ما میخواهیم که فصل سفرهای تفریحی به موقع شروع شود. نمی‌توان یک تابستان دیگر را از دست داد. گردشگری، فرهنگ وسایر خدماتی که به گردشگری متکی هستند به شدت آسیب دیده‌اند. میلیون‌ها نفر دراین عرصه‌ها شاغلند

آنچه که به «گذرنامه بهداشتی» شهرت يافته ازهفته‌ها پیش درنهادهای تصمیم گیرنده اتحادیه اروپا مطرح شده ولی به نظر می‌رسد که موضوع اختلاف برانگیزی است.

کشورهای جنوب اروپا که مقاصد توریستی اصلی هستند وشرکت‌های مسافرتی از مدت‌ها پیش خواستار لغو برخی از محدودیت‌ها بوده‌اند. ولی برخی دیگر ازاعضای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه می‌گویند چنین اقدامی عجولانه ودرعین حال تبعیض آمیز است چون اکثر جمعیت کشورهای اروپایی هنوز واکسینه نشده‌اند.

کمیسیون اروپا برای جلب موافقت کشورهای عضو پیشنهاد داده که برای آن بخش از شهروندانی که واکسن زده، نتیجه تست کرونا آنها منفی بوده ویا از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند به طور رایگان «مدرک دیجیتال سبز» (نوعی گذرنامه بهداشتی) صادر خواهد کرد.

اتحادیه اروپا دربخشی ازبیانیه خود گفت:«مسافرت مردم به واکسن مشروط نیست. تمامی شهروندان اتحادیه از حق مسافرت آزاد درسراسر اتحادیه اروپا برخوردارند و این حق به زدن و یا نزدن واکسن مشروط نیست. مدرک دیجیتال سبز به استفاده از این حق کمک خواهد کرد چون علاوه بر تزریق واکسن، نتیجه تست منفی و یا بهبود یافتن از بیماری کووید را نیز شامل خواهد شد

طبق آمارهای مرکز اروپایی مقابله با بیماریهای مسری تاکنون فقط ۵ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا به طور کامل واکسینه شده‌اند.

تاخیر درتولید و تحویل واکسن‌های خریداری شده طی دو ماه اخیر این روند را کند کرده است. ولی کمیسیون اروپا کماکان تاکید دارد که می تواند هدف خود را که واکسینه کردن ۷۰ درصد از جمعیت تا پایان تابستان امسال است، اجرا کند.

کمیسیون اروپا گفت کشورهای عضو باید تمامی واکسن‌هایی را که از سوی آژانس دارویی اروپا تایید شده اند، تجویز کنند ولی درعین حال می توانند از واکسن‌هایی که روند بررسی آنها هنوز به پایان نرسیده ازجمله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» نیز استفاده کنند.

این نهاد درعین حال تاکید کرد که درطرح «مدرک دیجیتال سبز» با دقت فراوان از اطلاعات شخصی شهروندان محافظت خواهد شد و همزمان در یک نسخه کتبی و یک نسخه دیجیتال برای تلفن همراه صادر می شود.

کمیسیون اروپا امیدواراست که اجرای این طرح محدودیت‌های مربوط به سفر به برخی ازکشورهای عضو را کاهش دهد. این نهاد درگذشته به شش کشور اتحادیه اروپا از جمله بلژیک که در ماه‌های اخیر برای پذیرش مسافران از سایر کشورهای عضو محدودیت‌های بسیار شدیدی وضع کرده اند هشدار داده که این مقررات به آزادی سفر که حق تمامی شهروندان اتحادیه است و بازار مشترک اروپا لطمه می‌زند.

درصورت موافقت سران کشورهای عضو اتحادیه با این طرح اجرای نهایی آن مشروط به رای پارلمان اروپاست.

https://www.radiofarda.com/a/eu-travel-summer-pass/31156410.html

هیچ نظری موجود نیست: