۱۴۰۲ شهریور ۷, سه‌شنبه

آجی خبر برای جامعه مدنی ترکمنصحرا

بیوگرافی وزندگینامه زنده یاد آنا آخوندی به روایت دکتر سارلی 

مهندس آنا آخوندی، متولد ۱۳۱۳ش درگمیش تپه، تحصیلات دوره متوسطه را ابتدا درشهر گنبد و دو سال آخرش را با حمایت قلیچ محمد(قیششان داده) محمد نیازی که درتهران سکونت داشت در دارالفنون تهران به اتمام میرساند.  

او دوره عالی تحصیل را از سال ۱۳۳۲ در دانشکده فنی دانشگاه تهران شروع وسال ۱۳۳۶ به اتمام رسانید. سپس درفرانسه دوره‌ی تخصصی را در دانشکده پلی تکنیک طی نموده در دانشکدۀ فنی و نیز دانشگاه امیر کبیر به تدریس مشغول میشوند. دراین سالها با دختر قلیچ محمد محمد نیازی ازدواج نمود که حاصل آن دو فرزند است که یکی درفرانسه و دیگری درامریکا اقامت دارد.

🔺مهندس آننا آخوندی سال ۱۳۴۰ش درتهران شرکت ساختمانی با نام " پارس کنسولت" را تاسیس کرده پروژه های بزرگی را هم مشاوری وهم اجرا می نماید.

نام او به عنوان یکی از پیشگامان تحصیل دربین ترکمنان ایران در کتاب "گرگان و دشت" اثر اسدالله معینی چاپ 1344ش آمده است.

🔺دفتر شرکت که در خیابان آبان  تهران درساختمان نه طبقه ای قرار داشت، ودراستان های مختلف ایران  شعبه هایی دایر نموده به احداث سد، زهکشی و آب بندان و... مبادرت نمود که سد پیشین بلوچستان و زهکشی های زهک در سیستان از جمله‌ی آن به شمار می رود. قابل ذکراست که مهندس بیژن محمد نیازی هم در داخل وهم در خارج مدیر پروژه های پارس کنسولت بود.

🔺از مشخصه های برجسته و قابل ذکر وی علاقمندی اش به فرهنگ و ادب ترکمن بود. بطوری که با علاقه اظهارمی داشت که به یکی از فعالان فرهنگی ترکمن(ا.گ) با تامین هزینه، ماموریت داد تا اشیاء و زیورآلات نفیس ترکمنی را از سراسر مناطق ترکمن نشین در ترکمن صحرا، جرگلان، مشهد و تربیت جام جمع آوری و تحویل نمایند. وی همچنین به منظور تاسیس کتابخانه در منزل خود در گنبدکاووس (معروف به  قصر سبز) چندین هزار کتاب خریداری نمودند.

🔺پس از استقلال ترکمنستان، درامر ساختمان سازی درآن کشور فعال شد. بطوریکه درکنار شهربندری ترکمنباشی پروژه مجتمع اقامتی را احداث نمود.

رابطه اش با نیازوف رئیس جمهور ترکمنستان بیشتر شد ه‌، دریک مراسم رسمی اشیا‌ء نفیسی از جمله شمشیر طلایی را به ایشان اهداء نمود و سپس در نشست های ترکمنان جهان در عشق آباد شرکت می نمود همچنین مهندس آخوندی به عنوان نماینده ترکمنستان در سازمان ملل معرفی گردید. 

کسب این جایگاه افتخار بسیار بزرگی برای ترکمنهای ایران به شمار می رفت. وی همچنین در تهران میزبان هیات های رسمی ترکمنستان، از جمله در سال ۱۳۷۴ میزبان هیات تاریخدانان ترکمنستان بود.

🔺دراین سال۱۳۷۴ش( به پیشنهاد و درخواست نگارنده این سطور)، جزو هیات علمی موسس دانشگاه غیردولتی مختومقلی فراغی انتخاب شد(در نهایت وزارت علوم با تاسیس دانشگاه موافقت ننمود).

مهندس آخوندی پس از حدود ۵۰ سال تلاش، با وجود بازنشستگی درسال ۱۳۸۸ش همچنان مشغول فعالیت های مفید متعددی در زمینه های حرفه‌ای، فرهنگی بود. همواره در محافل دیپاماتیک از جمله  هفته‌ی فرهنگی ترکمنستان در تهران از طرف سفارت متبوع حاضر می شد. و در مجالس رسمی به عنوان شخصیت مطرح ترکمن های ایران حضور فعال داشت.

🔺مهندس آخوندی علاقه‌ی زیادی به زندگی در ترکمن صحرا داشت وسالی چند بار به منزل خود درگنبد آمده به استراحت می پرداخت. دراین سالها استاد نیاز محمد محمدنیازی همدم و رفیق او درایام اقامتش درگنبد بود.

🔺وی در روز ۷شهریور ۱۴۰۲ش دربیمارستان کسری تهران وفات یافت. هنگام وفات قریب نود سال سن داشت.

یادش گرامی و روحش شاد

 دکتر اراز محمد سارلی  ، ۷شهریور۱۴۰۲ 

هیچ نظری موجود نیست: