۱۳۸۸ تیر ۲۲, دوشنبه

توافق نامه خط لوله گازی نابوکو امضا شد

چهار کشور عضو اتحادیه اروپا و ترکیه توافق نامه ساخت خط لوله گاز طبیعی را امضاء کرده اند.

این خط لوله سه هزار و سیصد کیلومتری که نابوکو نام دارد، برای مشتریان اروپایی، جایگزینی برای بخشی از گاز روسیه خواهد بود.

قرار است این خط لوله، گاز را از دریای خزر و خاورمیانه به ترکیه و از آن جا به کشورهای اتحادیه اروپا منتقل کند. طبق برنامه قرار است این خط لوله گار تا سال
۲۰۱۴ به بهره برداری برسد.

پس از ساخت این خط لوله، نابوکو می تواند سی و یک میلیارد متر مکعب گاز را سالانه به اروپا منتقل کند.

نخست وزیران بلغارستان، رومانی، مجارستان و اتریش این توافق نامه را با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در آنکارا امضاء کرده اند.

این پنج کشور هفت سال است که در حال فعالیت بر روی این پروژه همراه با کمیسیون اروپا هستند.

ترکیه در زمینه انتقال گاز با اتحادیه اروپا دچار اختلاف است. ترکیه خواهان آن است تا مقداری از گاز صادراتی، صرف نیازهای داخلی این کشور شود اما اتحادیه اروپا هنوز با میزان گاز درخواستی ترکیه موافقت نکرده است.

امضاء این توافق نامه در حالی صورت می گیرد که هنوز مشخص نیست هزینه ساخت این خط لوله را چه کشوری می پردازد و گاز آن از چه منابعی تامین خواهد شد.

ایران، عراق، قزاقستان، ترکمستان و مصر به عنوان گزینه های احتمالی برای تامین گاز مورد نیاز در دراز مدت مطرح شده اند. آمریکا می گوید تا زمانی که ایران روابط خود را غرب بهبود نبخشیده، نمی تواند در این پروژه حضور یابد.

تا کنون ترکمنستان، عراق، مصر و سوریه برای تامین بخشی از گاز مورد نیاز ابراز آمادگی کرده اند. جمهوری آذربایجان هم اعلام کرده که این خط لوله را در اولویت خود قرار می دهد.

در حال حاضر تنها جمهوری آذربایجان در موقعیتی است که بتواند سالانه پانزده میلیارد متر مکعب گاز از طریق این خط لوله صادر کند اما دو هفته پیش این کشور با روسیه برای فروش گاز به این کشور به توافق رسید.

این اقدام دولت جمهوری آذربایجان به منزله هشداری به شرکای نابوکو برای حل اختلافات خود تلقی شد.

روسیه در حال حاضر سی درصد نیازهای گاز اروپا را تامین می کند اما اختلال در صدور گاز به اروپا طی سال گذشته، حساسیت های اروپایی ها در این زمینه را افزایش داده است. برای برخی از کشورهای اروپایی وابستگی به گاز روسیه نگران کننده است.

روسیه در حال حاضر راسا درحال برنامه ریزی برای ساخت خط لوله گازی جدیدی به سمت اروپا است که "نورد استریم" نام دارد. این خط لوله قرار است از روسیه و از طریق دریای بالتیک به سمت آلمان ساخته شود.

*- منبع : سایت BBC فارسی

هیچ نظری موجود نیست: