۱۳۸۸ تیر ۱۷, چهارشنبه

یک خبر امید آفرین در راه گسترش فضای صلح آمیز

امضای تفاهم نامه کاهش کلاهکهای اتمی آمریکا و روسیه

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، تفاهم نامه مشترکی درباره چگونگی کاهش زرادخانه اتمی دو کشور امضا کرده اند.

بر اساس این تفاهم نامه، آمریکا و روسیه به طور اصولی موافقت کرده اند که کلاهک های اتمی استراتژیک آماده پرتاب خود را به کمتر از 1700 کلاهک محدود کنند.

تفاهم نامه امضا شده به نفس خود قابل اجرا نیست، اما گام مهمی در جهت انعقاد پیمان جایگزین "پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک" به حساب می آید.

این تفاهم نامه همچنین شامل کلاهک های موسوم به کلاهک های "تاکتیکی" که قدرت کمتری از کلاهک های اتمی استراتژیک دارند نمی شود.

"پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک" که در سال 1991 بین آمریکا و شوروی سابق منعقد شد، کلاهک های استراتژیک دو طرف را از حدود 10 هزار به در مجموع 6 هزار کلاهک کاهش داد.

این پیمان 5 دسامبر امسال منقضی خواهد شد. روسیه سال ها بود که خواهان جایگزین شدن این پیمان با پیمان مشابه ای با هدف کاهش هم زمان کلاهک های اتمی آمریکا و روسیه شده بود.

توافق نامه اتمی امضا شده همچنین تعداد سکوهای پرتاب اتمی از جمله سکوهای متحرک و جت های جنگنده حمل کننده کلاهک های اتمی و نیز زیردریایی هایی که طرفین از آن ها برای پرتاب بمب های هسته ای استفاده می کنند، را از سقف فعلی 1600 به بین 500 تا 1100 کاهش خواهد داد.

دو طرف همچنین توافق کرده اند که ضوابط جدیدی برای تایید اجرای دقیق تعهدات اتمی دو طرف تدوین کنند و طی هفت سال بعد از انعقاد پیمان جدید، مفاد آن را اجرا کنند.

دیگر همکاری ها

باراک اوباما روز دوشنبه (6 ژوئیه) در کنفرانس خبری مشترکی با همتای روس خود در مسکو گفت که آمریکا و روسیه متعهدند که بی اعتمادی و رقابت های گذشته خود را کنار بگذارند.

رئیس جمهوری آمریکا در سفر دو روزه خود به مسکو درباره ایران هم با دولت روسیه مذاکره می کند.

باراک اوباما در مسکو درباره برنامه اتمی ایران گفت:"این فقط مشکل آمریکا نیست بلکه احتمال وقوع رقابت هسته ای در منطقه خاورمیانه را تقویت می کند که این خود خطری برای امنیت جهان است. برنامه موشک های بالستیک هم می تواند خطری برای منطقه است."

ایران فعالیت های اتمی اش را صلح آمیز و برنامه موشکی خود را دفاعی می داند.

اما باراک اوباما گفت آمریکا و روسیه موافقت کرده اند که به طور مشترک خطر موشکی کشورهایی مانند ایران و کره شمالی را مطالعه و بررسی کنند.

دولت های آمریکا و روسیه همچنین درباره افغانستان همکاری های خود را گسترش می دهند.

روسیه موافقت کرده است که به آمریکا اجازه دهد که از آسمان این کشور برای انتقال تسلیحات و تجهیزات نظامی به افغانستان استفاده کند.

روسیه پیشتر به آمریکا اجازه انتقال تجهیزات نظامی به غیر از تسلیحات و پرسنل را داده بود.

اما بر اساس موافقت نامه جدید، آمریکا می تواند روزانه از آسمان روسیه برای انجام حداقل 10 سورتی پرواز با هدف انتقال نیرو و تسلیحات یا مهمات به افغانستان انجام دهد.

آمریکا در نظر دارد که در سال میلادی جاری نیروهایش در افغانستان را حدود 21 هزار نفر افزایش دهد و از چند روز پیش عملیات گسترده ای را در جنوب افغانستان علیه شورشیان طالبان آغاز کرده است.

آمریکا و روسیه همچنین موافقت کرده اند که تماس های نظامی محدود خود را که در پی حمله سال گذشته روسیه به گرجستان قطع شده بود، از سر بگیرند.

با این وجود، اختلاف بین آمریکا و روسیه درباره سیستم دفاع موشکی که آمریکا قصد دارد در لهستان و جمهوری چک مستقر کند، همچنان به قوت خود باقی مانده است.

آمریکا می گوید به این سپر موشکی برای مقابله با "خطر موشکی ایران" نیاز دارد، اما روسیه می گوید که هدف اصلی این سیستم روسیه است و با نصب آن مخالف است.

آمریکا و روسیه همچنین کمیسیون مشترکی برای همکاری در امور انرژی و نیز مبارزه با مواد مخدر و تروریسم تاسیس کرده اند.

رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه این هفته با ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، دیدار خواهد کرد.

*- منبع: BBC فارسی

هیچ نظری موجود نیست: