۱۳۸۸ تیر ۲۵, پنجشنبه

iki sany medeni rapor

1 - تهران شهریندأکی بیر مترو دورولغادا

تورکمن مده نیتینی وصونغاتینی بیان اتیأن بیر اولی تابلاو دیوارا یاپشیرلیپدیر

خبر ، آلینان قایناق دا شیله یازیلیپدیر :

نصب تابلو بزرگ فرهنگ ترکمن در ایستگاه میدان شهداء خط چهار مترو تهران

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دانشجویان و دانش آموختگان ترکمن ایران، در ایستگاه شهداء خط چهار مترو تهران، تابلو بزرگی از فرهنگ ترکمن نصب شده است که نظر همگان را به خود جلب نموده است.
این تابلو از آثار کاوه ثبت کار می باشد که در آن مضامینی از فرهنگ ترکمن منجمله، باخشی موسیقی سنتی ترکمن صحرا، قالبیافی زنان ترکمن، آلاچیق ، فرش ترکمن و میل گنبد قابوس به چشم می خورد.

*- منبع: سایت turkmenstudents.com

--------------------------------------------------------------------

2 - گزارشی از

جلسه ی مشترك اعضاي هيات مديره ومسئولين كميته هاي

موء سسه ی فرهنگي وهنري تركمنان گرگان زمين

اولين جلسه مشترك اعضاي هيات مديره و روساي كميته هاي موسسه فرهنگي وهنري تركمنان گرگان زمين، درمحل دفتر اين موسسه برگزارشد.
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني دانشجويان ودانش آموختگان تركمن ايران ازگرگان، درابتداي اين جلسه مديرعامل اين موسسه با تشريح روند مراحل اخذ مجوز فعاليت از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي وثبت رسمي اين موسسه دراداره ثبت، گفت: «موسسه فرهنگي وهنري تركمنان گرگان زمين» اولين موسسه رسمي است كه داراي اساسنامه وشماره ثبت رسمي مي‌باشد.
موسي جرجاني، افزود: عموماً فعاليتهاي فرهنگي با منفعت توام نيست و به همين خاطر فعاليت موسسه نيز در راستاي كسب درآمد تعريف نشده و عمده فعاليت آن در راستاي گسترش فرهنگ و هنر اصيل و بومي تركمنهاست.
وي به وجود كميته هاي مختلفي همچون: «كميته ديني»، «كميته فرهنگي»، «كميته علمي وپژوهشي»، «كميته اموربين الملل»، «كميته مالي وپشتيباني»، «كميته برنامه ريزي»، «كميته اجتماعي»، «كميته اطلاع رساني»، «كميته هنري»، «كميته بانوان» و «كميته حقوقي» دراين موسسه اشاره كرد وگفت: هرهفته جلسه ی يكی ازكميته ها بصورت منظم دردفتر موسسه برگزار ميشود.
درادامه دبير هيات مديره اين موسسه گزارشي ازعملكرد 6 ماهه ی اين موسسه را ارائه كرد و گفت: گزارش عملكرد كميته هنري موسسه به سرپرستي آقاي حاجي محمد ايري درقالب يك جزوه به خانه موسيقي كشور و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان ارائه شده است.
غلامرضا ولي پور، برگزاري همايش گراميداشت ياد «استاد حسين هيوه چي»، درخواست فصلنامه بين‌المللي به صاحب امتيازي موسسه از اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، ديدار با مديران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گلستان و رئيس حوزه هنري و اعضاي شوراي شهر گرگان را از ديگر فعاليت هاي اين موسسه در 6 ماه اخير برشمرد و اظهار داشت: سايت موسسه با همكاري شرکت ایلیاد گنبد راه اندازي شده و اخبار موسسه و اخبار فرهنگي و هنري منطقه از اين طريق درحال انتشار مي باشد.
وي با اشاره به مكاتبات انجام شده با شوراي شهر تهران درخصوص نامگذاري خيابان يا ميداني به نام «مختومقلي فراغي» افزود: مشابه اين درخواست به كميته نامگذاري و اعضاي شوراي شهر گرگان نيز ارائه شده است.
ولي پور از برگزاري همايش بزرگ تجليل از 30 عالم و روحاني اهل سنت تركمن منطقه در اواخر تيرماه خبر داد و گفت: در سي‌امين سال انقلاب اسلامي از 30 روحاني و عالم برجسته تركمن تجليل خواهد شد.
در ادامه نائب رئيس هيات مديره اين موسسه، حضور فعالان صاحب نام عرصه فرهنگ و هنر را درموسسه تركمنان گرگان زمين عشق به فرهنگ و هنر اصيل تركمن عنوان كرد.

حاجي محمد قرنجيك،اظهار اميدواري كرد با الگو قرار دادن بزرگاني همچون فراغي و دولت محمد آزادي بتوانيم خدمات شاياني را به انجام برسانيم.
همچنين عضو هيات مديره و مسئول كميته هنري موسسه، گفت: كميته هنري آماده خدمات‌رساني به علاقه‌مندان و جويندگان هنر مي‌باشد.
حاجي محمد ايري افزود: با هماهنگيهاي انجام شده يك دوره كلاس آموزش دوتار درتابستان امسال برگزار خواهد شد و استاد «دكتر مجيد تكه» به هنرجويان و علاقه‌مندان نواختن دوتار را آموزش خواهند داد.

منصور ايمري، از اعضاي جديدموسسه نيز در اين جلسه با بيان اينكه هر يك از عزيزان حاضر در اين جمع از فعالان عرصه فرهنگ و هنر تركمن مي باشند، گفت: اميدوارم اين موسسه با دعوت از همه صاحبنطران بدور از هرگونه سلائق در جهت گسترش فرهنگ غني و اصيل تركمن گام بردارد.
خليل صيادي از اعضاي اصلي اين موسسه نيز با اشاره به تجارب چندين ساله تدريس خود در دانشگاه مختومقلي تركمنستان، گفت: يكي از اساتيد آن دانشگاه در زمينه نگارش لغات تركمني، تحقيق گسترده اي انجام داد، كه مي‌توان از تجارب او دركميته علمي و پژوهشي استفاده كرد.
در ادامه مسئول كميته فرهنگي موسسه نيز با بيان اينكه ايد‌ئولوژي مختومقلي بايد بعنوان يك فرهنگ در بين تركمنان نهادينه شود، پيشنهاد كرد تا كميته اي تحت عنوان «كميته ادبي» در موسسه تشكيل شود و در راستاي گسترش ادبيات تركمن و ترجمه اشعار شاعران تركمن فعاليت كند.

عبدالرحيم نيازي ساعي، با اشاره به برگزاري دو كنگره بين المللي مختومقلي از سوي دولتمردان استان، ازهيات مديره خواست تا اين كميته هرچه زودتر شكل گيرد تا بتوانيم ديگر شاعران تركمن را هم به خوبي معرفي كنيم.
منصور طبري، از اعضاي فعال اين موسسه نيز با بيان اينكه براي گسترش و نشر فرهنگ و هنر بايد عوامل مختلفي در كنار هم قرار گيرند، گفت: يكي از اين عوامل «اقتصاد» است.
وي از رسم الخط مشترك بعنوان عامل ديگر نام برد و افزود: علي الرغم فعاليت افراد صاحب نظر هنوز به يك رسم الخط مشترك دست نيافته ايم.
طبري، از تهاجم فرهنگي كشورهاي غربي، بعنوان عاملي درجهت جلوگيري از پيشرفت نام برد و اظهار داشت: همه بايد در راستاي حفظ فرهنگ غني و اصيل خود كه با آموزه هاي ديني ما آميخته است، تلاش نمايند.

هوشنگ گل‌محمدي نيز در اين جلسه با بيان اينكه در راستاي «تاريخ فرهنگ غني تركمن» كار قابل توجهي صورت نگرفته است، گفت: پيشنهاد مي كنم كميته علمي و پژوهشي با دعوت از اساتيد و صاحبنظران در اين خصوص اقدام نمايد و پس از بازبيني و تصحيح موارد جمع آوري شده آن را بصورت كتاب در اختيار علاقه‌مندان قرار دهد.

يوسف چپرلي از اعضاي فعال كميته مالي و پشتيباني نيز با اشاره به اين نكته كه كار فرهنگي با منفعت اقتصادي همراه نيست، پيشنهاد تشكيل شركت تعاوني را براي اعضاي موسسه مطرح كرد.
مسئول كميته برنامه ريزي موسسه نيزگفت: درراستاي گسترش فرهنگ غني تركمن سلائق و مشاغل افراد مطرح نيست.

محمد سعدي افزود: انجمن ها و بنيادهاي تركمني مختلف نبايد درتقابل يكديگر باشند، بلكه بايد بايك برنامه‌ريزي دقيق در كنار يكديگر قرار گيرند و در راستاي ارتقاء فرهنگ عمومي جامعه كوشش نمايند.
در اين جلسه دكتر عبدالغفور بغدادي و دكتر ابراهيم كلته ضمن ابراز خرسندي ازحضور درجمع اعضاي هيات مديره و روساي كميته هاي موسسه فرهنگي و هنري تركمنان گرگان زمين، به بيان نظرات و پيشنهادات خود پرداختند.%

*- منبع: سایت turkmenstudents.com

--------------------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: