۱۳۸۸ مرداد ۸, پنجشنبه

سه بیانیه از عفو بین الملل


بیانیه ی مشترک شیرین عبادی و دبیرکل عفو بین الملل

ایرین خان و شیرین عبادی هشدار دادند که بحران حقوق بشر در ایران هر روز عمیق تر می شود ...

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com ، پنج‌شنبه ٨ مرداد ۱٣٨٨ - ٣۰ ژوئيه ۲۰۰۹

دبیر کل عفو بین الملل ایرین خان و دارنده جایزه نوبل صلح ایرانی شیرین عبادی هشدار دادند که بحران حقوق بشر در ایران هر روز عمیق تر می شود مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد برای دوره دوم ریاست جمهوری که در هفته آینده برنامه ریزی شده ممکن است به اعتراض های بیشتر و سرکوب بزرگ دیگری دامن بزند.
ایرین خان گفت: «سه روز پیش، هزاران نفر در بیش از ۱۰۰ شهر جهان در روز جهانی اقدام ِ اعتراض علیه دستگیری های بی شمار، ضرب و شتم و قتل همراه با کوشش های مقامات ایرانی برای پیش بردن نتایج مورد اختلاف انتخابات شرکت کردند. هدف از این کار ابراز همبستگی با کسانی بود که حقوقشان در ایران نقض می شود و فرستادن پیامی به مقام رهبری ایران و اطرافیانش دال بر این که نقض این حقوق باید پایان یابد. جهان نگاه می کند.»
شیرین عبادی، برجسته ترین وکیل و مدافع حقوق بشر ایرانی، به دعوت عفو بین الملل در لندن است.
مقامات ایرانی سازمانی را که او در سال ۲۰۰۱ بنیان گذاشت، کانون مدافعان حقوق بشر، به خاطر کوشش های آن در راه ترویج حقوق بشر و دفاع از بازداشتیان و شکنجه شدگان، در دسامبر گذشته تعطیل کردند. حداقل سه نفر از اعضای اصلی آن ـ روزنامه نگار عبدالرضا تاجیک و نیز وکلای برجسته حقوق بشری عبدالفتاح سلطانی و محمد علی دادخواه ـ پس از شروع اعتراض های مربوط به انتخابات بازداشت شده اند. دو نفر از آنها در زندان بدنام اوین در تهران به سر می برند، اما محل محمد علی دادخواه نامعلوم و باعث نگرانی در باره امنیت وی شده است.
شیرین عبادی، که در سال ۲۰۰٣ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد، گفت: «همکاران من به خاطر فعالیت هایشان در راه ترویج عدالت و حاکمیت قانون و دفاع از حقوق بشر مردم در ایران، دستگیر شده اند. آنها مانند بسیاری دیگر در کشور من اکنون در زندان رنج می کشند زیرا از ارزش های جهانی ـ حق آزادی عقیده و بیان و ابراز مسالمت آمیز اعتراض بدون نگرانی از دستگیری یا حمله نیروهای خشنی مثل بسیج ـ دفاع می کنند.»
ایرین خان و شیرین عبادی هشدار دادند که هر قدر هم مقامات تهران سرسخت به نظر برسند، توجه و کوشش های بین المللی نباید فروکش کند.
شیرین عبادی گفت: «اکنون با ظاهر شدن اختلافات سیاسی در تهران، مردم در ایران بیش از پیش به حمایت بین المللی نیاز دارند. اگر قرار باشد تاثیری بر افراد تصمیم گیرنده در تهران وارد شود، توجه و فشار بین المللی باید تداوم یابد و تشدید شود.»
ایرین خان گفت: «سازمان ملل به ویژه باید نقش مصمم تر و تعیین کننده تری ایفا کند. سازمان ملل باید از طریق راه کار حقوق بشری و دیگر راه کارهایش موارد نقض حقوق بشر در ایران را مورد تحقیق قرار دهد و مدارک و شواهدی را گرد آورد که بتوان روزی برای حساب خواهی از افراد مسئول به کار برد.»
شیرین عبادی به عنوان بخشی از فعالیت های بین المللی برای جلب توجه به تعدی های حقوق بشری در ایران و نیز حمایت از اقدام جهانی عفو بین الملل در دفاع از کانون مدافعان حقوق بشر و اعضای آن و خواست گشایش مجدد و ادامه فعالیت آن، به لندن سفر کرده است.


حقوق معترضان درایران پایمال می شود

فراخوان برای احترام به حقوق بشر درایران
اعلام این خبر در روز ۱٣ ژوئن که رئیس جمهوری کنونی در انتخابات روز پیش از آن با فاصله زیادی پیروز شده است، به بروز بزرگترین تظاهرات در ایران در طی چندین دهه منجر شد. صدها هزار ایرانی به خیابان ها ریختند تا علیه آن چه تقلب در انتخابات می نامیدند، اعتراض کنند.
ده ها نفر از فعالان مخالف، روزنامه نگاران و دانشجویان و نیز مدافعان حقوق بشر در خانه ها و دفاتر کارشان دستگیر شدند. تظاهرات که در ابتدا مسالمت آمیز بود، با کاربرد فزاینده زور و خشونت از سوی نیروهای امنیتی ایران از جمله نیروی داوطلب بسیج روبرو شد، به ویژه پس از این که مقام رهبری در نماز جمعه ۱۹ ژوئن دستور پایان یافتن تظاهرات را داد.
مقامات مرگ حداقل ۲۱ نفر را در تظاهرات در تهران تایید کرده اند، اما تعداد واقعی در سراسر ایران احتمالا بسیار بالاتر است. ده ها نفر دیگر زخمی شده اند. در عین حال، هزاران نفر در طی تظاهرات یا پس از آن دستگیر شده اند؛ با این که برخی ـ احتمالا صدها نفر ـ از آن پس آزاد شده اند، سرنوشت بسیاری دیگر هنوز ناروشن است.
گزارش های پرشمار در باره قتل های غیرقانونی، مرگ در زندان در اثر شکنجه یا فقدان مراقبت کافی پزشکی، ناپدید شدن اجباری و دستگیری های خودسرانه برای مردم ایران و ناظران رویدادهای در حال وقوع نگرانی های اساسی ایجاد کرده است. اما تایید جزئیات در باره افراد دستگیرشده، محل نگهداری آنها، دلیل و شرایط نگهداری آنها بسیار دشوار است.
بخشی از این نامطمئنی نتیجه محدودیت های بسیار شدید بر آزادی بیان و اطلاعات،از جمله استفاده از اینترنت و اس ام اس، است. معدود روزنامه نگاران خارجی باقی مانده در ایران از دادن گزارش در باره تظاهرات خیابانی منع شده اند. ویزای موقت بسیاری از آنها که برای پوشش دهی به انتخابات رفته بوده اند تمدید نشده و برخی دیگر دستگیر شده اند.
عفو بین الملل به کارگیری مفرط زور و خشونت علیه معترضان را محکوم کرده و خواستار پایان دادن به استفاده از بسیج برای کنترل تظاهرات شده و به شدت نگران امنیت کسانی است که هنوز در سراسر ایران در بازداشت به سر می برند، زیرا گزارش های حاکی از شکنجه و دیگر اذیت و آزارها در طی بازداشت پیش از محاکمه رایج است.
از این اقدامات برای گرفتن «اقرار» استفاده می شود که سپس ممکن است به عنوان مدرک در دادگاه به کار رود و به متهمان در دادگاه اتهام های مبهمی مثل «اقدام علیه امنیت ملی» وارد می شود. برخی از آنها در صورتی که «محارب» تلقی شوند، ممکن است به مجازات اعدام محکوم شوند.

هزاران نفر درسراسر جهان همبستگی خود را با مردم ایران نشان دادند
در روز شنبه، هزاران نفر از فعالان در سراسر جهان در اقدامات روز جهانی درهمبستگی با کسانی که حقوق بشرشان در ایران پایمال می شود، شرکت کردند.
عفو بین الملل به ائتلافی از سازمان ها پیوست تا برای پایان دادن به خشونت علیه تظاهرکنندگان، آزادی صدها نفر از کسانی که در حال حاضر به خاطر اعتراض مسالمت آمیز علیه نتیجه مورد اختلاف انتخابات ماه ژوئن ریاست جمهوری در ایران در بازداشت به سر می برند، روشن شدن وضع ناپدیدشدگان واحترام به حقوق آزادی تجمع وبیان، از جمله آزادی مطبوعات، به مقامات ایران فشار وارد آورد.
این سازمانها درعین حال ازسازمان ملل خواستند تا تحقیقاتی را درباره وضع وخیم نقض حقوق بشر درایران درهفته های اخیر شروع کند.
تظاهرات عمومی و اقدامات همبستگی دربیش از ۱۰۵ شهر، ازجمله آمستردام، بارسلون، بیروت، برلین، کاراکاس، شیکاگو، داکا، استانبول، لندن، اوگادوگو وتونس برگزار شد.
دراستانبول، فعالان بخش عفو بین الملل درترکیه تظاهراتی خیابانی درشلوغترین میدان شهربرگزارکردند. فعالان با بادکنکهای سفید که روی آنها به رنگ سیاه نوشته شده بود، «شکنجه، سانسور، اختناق» در میدان گرد آمدند. سپس بادکنکها را یکی پس از دیگری به وسیله سوزن ترکاندند. پس ازترکیدن آخرین بادکنک، فعالان کنار کشیدند وپارچه ای با نوشته «حقوق بشر درایران! هم اکنون!» آشکار شد.
در بنگلادش ، بیش از ۴۰ فعال و داوطلب عفو بین الملل در جلوی دانشگاه داکا تظاهرات کردند.
در ونزوئلا، گروه بزرگی از فعالان سعی کردند نامه ای را روز پنج شنبه به سفارت ایران در کاراکاس تحویل دهند. اما کسی حاضر نشد آن را تحویل بگیرد و آنها نامه را از شکاف زیر در به داخل انداختند. آنها در عین حال پوسترهایی را به این مناسبت تهیه کرده بودند که روی آنها به فارسی و اسپانیایی نوشته شده بود: «خونریزی بس است،» «زندانیان وجدانی را آزاد کنید،» «اعتراض مسالمت آمیز یک حق است،» و «نقض حقوق بشر در ایران را مورد تحقیق قرار دهید.» در پایان، داوطلبان عفو بین الملل ۵۰ بادکنک سیاه را که پر از گاز هلیوم بود به هوا فرستادند.
درتونس، اعضای عفو بین الملل به همراه نمایندگان دیگر سازمانهای حقوق بشری مراسم نمادین همبستگی برگزار کردند. فراخوانی خطاب به مقامات ایران برای رعایت حقوق بشر دست به دست گشت وفعالان عفو بین الملل آن را امضا کردند. پس از این مراسم، شاخه عفو بین الملل درتونس پیکاری را برای جمع آوری امضا برای این فراخوان را شروع کرد.
درانگلستان، حداقل ۲۰۰۰ نفر ازمعترضان، ازجمله ده ها فعال عفو بین الملل، جلوی سفارت ایران درلندن گرد آمدند وفریاد های «سازمان ملل، اقدام فوری برای ایران»، «خونریزی بس است»، و«اعتراض مسالمت آمیز یک حق است» سر دادند.
مقامات ایران مرگ حداقل ۲۱ نفر را در تظاهرات در تهران تایید کرده اند، اما تعداد واقعی در سراسر ایران احتمالا بسیار بالاتر است. ده ها نفر زخمی شده اند. بنا به گزارش ها، بسیاری دیگر را نیروی شبه نظامی بسیج مجروح کرده است.
تاریخ روز جهانی اقدام بر اساس گزارش های اولیه که تاریخ مراسم تحلیف رئیس جمهور احمدی نژاد را روز ۲۶ ژوئیه (۴ مرداد) یا کمی پس از آن اعلام کردند، انتخاب شد. اما، گزارش های تازه تر حاکی است که مراسم تحلیف در روز ۵ آگوست (۱۴ مرداد) برگزار خواهد شد.
علاوه بر عفو بین الملل، شیرین عبادی، دارنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰٣ و چندین سازمان غیردولتی شامل فرانت لاین، دیده بان حقوق بشر، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، فدراسیون بین المللی حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، ابتکار زنان برنده نوبل صلح، پیس جم، پزشکان خواهان حقوق بشر و گزارشگران بدون مرز و نیز ۴۲ سازمان حقوق بشری عرب از بانیان این اقدام بودند.
بسیاری گروه های دیگر، از جمله جامعه بین المللی بهایی، که اعضایش در ایران در معرض اذیت و آزار شد ید قرار دارند، از این اقدام حمایت کردند.%

---------------------------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: