۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

8- نجی مارس حالق آرا عایال لار گونی، قوتلی بولسون !

کانون فرهنگی وسیاسی خلق ترکمن ایران ۸ مارس- روز جهانی زن- را به تمامی زنان جهان، به‌ویژه زنان زحمتکش و مبارز ملیت های متعدد ایران، تبریک می‌گوید وامیدوار است مبارزه ی مشترک زنان و مردان آزاده‌‌ی اقوام مختلف ایران در راه رسیدن به جامعه‌ای برابر حقوق و رها شده از تبعیض قومی و جنسی پیروز گردد.

8- نجی مارس حالق آرا عایال لار گونی، تورکمن عایال- قیزلاری نینگ أهلی سینه قوتلی بولسون !

شورای هماهنگی واحدهای آلمان، کانادا وانگلستان کانون فرهنگی وسیاسی خلق ترکمن

2010-03-07 / یکشنبه 07 مارس 2010 - 16 اسفند 1388

---------------------------------------------------------------

موقعيت زنان بروايت آمار

*- برگرفته از سایت ترکمنصحرا اُرگ

8 مارس 1908 تظاهرات زنان نيورک عليه 15 ساعات کار طاقت فرساي روزانه انجام گرفت.

کلارا تستکين زن مبارز آلماني براي نخستين بار روز 8 مارس را در کنفرانس سوسياليستهاي جهان به عنوان روز جهاني زن پيشنهاد داد که بتصويب رسيد.

درسال 1932 نازي هاي آلماني اين روز تاريخي را قدغن کردند و بجاي آن روز مادر را گرامي داشتند که دوباره پس از پايان يافتن جنگ درسال 1945 آلماني ها آن را برسميت شناختند. (ماده سوم قانون اساسي کشور آلمان: زن و مرد از حقوق مساوي برخوردارند)

بدنبال اوج گرفتن مبارزه زنان دراواخر دهه شصت سازمان ملل متحد درسال 1977 روز 8 مارس را به عنوان روزتاريخي و همچنين "روزجهاني زن" درتقويم خود ثبت کرد وهمه ساله درروز8 مارس مراسمهاي مختلفي رادرسرتاسردنيابرگزارميکند.

موضوع اصلي امسال در رابطه با زنان بيماري ايدز است. بيش از 19 مليون و 200 هزار نفر از مجموع مبتلايان به بيماري ايدز را زنان تشکيل ميدهند. که در قاره آفريقا حتي تعداد مبتلايان زن به اين بيماري به 58 درصد نيز مي رسد.

70 درصد از يک ميليارد افرا بي سواد دنيا را زنان تشکيل ميدهند.

فقط 10 درصد از کل حقوق هاي دريافتي به زنان تعلق دارد.

20 تا 50 درصد از کل جمعيت زنان طبق آمار سازمان جهاني بهداشت يا توسط شوهر و يا بوسيله مردان عضو خانواده (پدر يا برادر...) مورد آزار و اذيت قرار گرفته اند.%

----------------------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: