۱۳۸۹ فروردین ۷, شنبه

درانتخابات مجلس عراق ائتلاف سکولار العراقیه پیروز شد

ائتلاف العراقیه متشکل از شیعیان سکولار واهل سنت است

سه گزارش از دو منبع :

1-کئرکوک.نئت، سایت جبهه ترکمنهای عراق:

کميسيون انتخابات عراق، ائتلاف العراقيه را پيروز اول انتخابات معرفي کرد

کميسيون عالي مستقل انتخابات عراق نتايج انتخابات پارلماني عراق را كه 16 اسفندماه گذشته برگزار شد، اعلام كرد
بر اساس اعلام كميسيون عالي مستقل انتخابات عراق، ائتلاف " العراقيه " به رياست " اياد علاوي " نخست وزير اسبق عراق توانست 91 كرسي از 325 كرسي پارلمان را بدست آورد.
ائتلاف دولت قانون به رهبري " نوري مالكي " نخست وزير كنوني عراق 89 كرسي را بدست آوردند.%

2-بی بی سی- 27 مارس 2010 - 07 فروردین 1389:

پیروزی ائتلاف به رهبری ایاد علاوی درانتخابات عراق

ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق که ائتلاف او درانتخابات سراسری این کشور به پیروزی رسیده، مذاکرات خود برای تشکیل دولت جدید عراق را آغاز کرده است.

ائتلاف سکولار العراقیه با اختلاف دو کرسی بر ائتلاف حکومت قانون نوری مالکی، نخست وزیر فعلی به پیروزی رسیده است.

آقای مالکی که نتایج این انتخابات را نپذیرفته، خواهان بازشماری آرا شده اما کمیسیون ملی انتخابات عراق تا کنون این درخواست را رد کرده است.

نوری مالکی گفته است نتایج این انتخابات را به چالش میگیرد. او تا روز دوشنبه فرصت دارد تا شکایات خود را در مورد تخلفات در انتخابات و درخواست بازشماری به کمیسیون انتخابات ارائه کند.

مذاکرات برای تعیین دولت جدید عراق از امروز آغاز شده و آقای علاوی تلاش می کند سایر گروه ها و احزاب سیاسی عراق را به پیوستن به دولت ترغیب کند.

تحلیلگران میگویند روند تشکیل دولت جدید درعراق می تواند مدتها طول بکشد واختلاف برانگیز باشد. این نگرانی وجود دارد که طولانی تر شدن این روند، در دراز مدت ثبات عراق را تحت تاثیر قراردهد.

به دنبال اعلام پیروزی ائتلاف العراقیه درانتخابات، ایاد علاوی وعده داد که با تمام گروه ها وجناحها برای تشکیل دولت همکاری میکند.

او درمصاحبه ای گفته است که با تمامی گروه ها اعم از برنده وبازنده برای تشکیل دولت مذاکره می کند.

کریستوفر هیل، سفیر آمریکا و ژنرال ری اودیرنو، فرمانده ارشد این کشور در عراق در بیانیه مشترکی از نتایج این انتخابات حمایت کرده و گفته اند از یافته های ناظران بین المللی و مستقل عراقی که شاهد تخلف جدی و گسترده ای نبودند، پشتیبانی میکنند.

اد ملکرت، نماینده سازمان ملل نیز از نتایج انتخابات سراسری حمایت کرده و از تمام گروه های عراقی خواسته تا این نتایج را بپذیرند.

نتایج انتخابات عراق پنج ماه پیش از زمان خروج نیروهای آمریکایی ازعراق اعلام شده و آمریکا امیدوار است در این مدت، انتقال قدرت به آرامی و بدون مشکل انجام پذیرد.

پیروزی ائتلاف آقای علاوی با استقبال سنی ها در این کشور رو به رو شده است.

آقای علاوی که خود یک شیعه است دراین انتخابات ازحمایت اعراب سنی که در دور پیش، انتخابات را تحریم کرده بودند، برخوردار شد.

طبق نتایج اعلام شده ازسوی کمیسیون مستقل انتخابات عراق، ائتلاف العراقیه ۹۱ کرسی مجلس عراق را به دست آورده وائتلاف حکومت قانون به رهبری نوری مالکی ۸۹ کرسی را دراختیار گرفته است. ائتلاف گروه های کرد نیز که شامل دو حزب عمده کردستان عراق است، توانسته ۴۳ کرسی را از آن خود کند.

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2010/03/100327_an_iraq_election.shtml

----------------------------------------------------------------

3-کئرکوک.نئت : کمیسیون انتخابات عراق ائتلاف ایاد علاوی را پیروز انتخابات پارلمانی ۷ مارس درعراق اعلام کرد

دراطلاعیه رسمی کمیسیون انتخابات آمده است ائتلاف العراقیه ۹۱ کرسی پارلمان عراق را به دست آورده است. ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست وزیر وقت عراق ۸۹ کرسی پارلمان را از آن خود کرد.

بدین ترتیب ودرصورت قطعیت این نتایج، ائتلاف العراقیه که متشکل از شیعیان سکولار واهل سنت است مأمور تشکیل کابینه خواهد شد.

نوری المالکی نخست وزیر عراق که ائتلاف تحت رهبری اش رتبه دوم انتخابات را کسب کرده است اعلام کرد این نتیجه نتیجه نهایی انتخابات نمی باشد.

از سوی دیگر نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق نتایج رقابتهای پارلمانی در این کشور را قابل قبول خوانده و آنرا نشانه ای برای موفقیت عراق دانست.

اد ملکرت که دریک مصاحبه مطبوعاتی دربغداد شرکت کرده بود خواهان پذیرش نتایج ازسوی کاندیداهای مختلف شده واضافه کرد: "نظر سازمان ملل متحد برقابل قبول بودن این انتخابات است واین موفقیت را به مردم عراق تبریک میگوییم." trt

----------------------------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست: